Dzieci chcą być postrzegane jako dobrzy przyjaciele, a 91% z nich twierdzi, że rodzice dają im najlepszy wzór do życzliwej postawy.
I choć dokuczanie jest wciąż bardzo aktualnym problemem, szerokie zainteresowanie kampanią społeczną „Cartoon Network” pokazuje, że temat koleżeńskich postaw i życzliwości jest dla najmłodszych bardzo istotny.
Z badania przeprowadzonego w ramach kampanii Carton Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” wynika, że aż 70% dzieci chciałoby być postrzegane jako miłe osoby i dobrzy przyjaciele. Życzliwość to reakcja łańcuchowa – uprzejme gesty prowokują kolejne dobre zachowania. Na pytanie „Co pomogłoby ci w byciu życzliwym?” 58% młodych respondentów odpowiedziało, że na pewno byłoby to miłe podejście w stosunku do nich samych.
Miejscami, w których dzieci najczęściej okazują życzliwość są: szkoła (71%) oraz dom (68%). 91% z nich jednoznacznie wskazało, że to rodzice dają im najlepszy wzór miłej postawy wobec innych. Zaraz potem najmłodsi wskazują na dziadków (30%) i nauczycieli (18%).
Cartoon Network w ramach kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj” od pięciu lat promuje pozytywne i koleżeńskie postawy wśród dzieci. Ambasadorem tegorocznej edycji został Robert Lewandowski, który pokazywał najmłodszym, jak niezwykle ważna jest siła koleżeńskiego wsparcia.
- Niezależnie od tego w jakiej sytuacji się znajdujemy, nigdy nie powinniśmy się poddawać i musimy zawsze mocno wierzyć w to, że wszystko może się udać. Trzeba też stosować się do zasad fair play, czyli szanować drugą osobę i dyscyplinę, którą się uprawia. Co ważne, kapitan zawsze musi wspierać kumpli z drużyny i o nich myśleć, ponieważ tylko jako drużyna jesteśmy w stanie osiągnąć sukces – przekonuje Robert Lewandowski.
Jednak dokuczanie to wciąż istotny problem w polskich szkołach:
- Zjawisko dokuczania wśród dzieci jest jednym z najczęstszych zagadnień poruszanych wśród rodziców, nauczycieli, jak i specjalistów zajmujących się świadczeniem pomocy uczniom. Z badań przeprowadzonych w ramach kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” wynika, że 70% respondentów wskazuje, że dokuczanie w szkole zdarza się często, a aż 36% rodziców deklaruje, że ich dziecko kiedyś bało się iść do szkoły z powodu opresji lub też złej atmosfery w klasie. Oznacza to, że skala problemu dręczenia jest olbrzymia i dotyka wielu uczniów – mówi Marta Żysko-Pałuba, ekspertka kampanii.
W celu pomocy nauczycielom w promowaniu pozytywnych postaw Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało bezpłatne materiały merytoryczne umieszczone na dostępnej przez cały rok stronie kampanii. Można tam również znaleźć informacje na temat odpowiedniego reagowania na dokuczanie i kontakt do organizacji oferujących psychologiczne wsparcie.
Kampania społeczna Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj” pod patronatem honorowym Ministerstwa Cyfryzacji i Rzecznika Praw Dziecka Mikołaja Pawlaka miała na celu pomoc rodzicom, dzieciom i nauczycielom w reagowaniu na dokuczanie poprzez pozytywne promowanie życzliwości i przyjaźni. Akcję wsparli partnerzy merytoryczni: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Lifetube, Fundacja Orange oraz Nintu. Ambasadorem kampanii został Robert Lewandowski.
Linki: