wernisaż:
15.04.2018, godz. 12.00
czas trwania:
15.04.2018-24.06.2018
Tomoko Ishida uprawia sztukę buddyjską w sposób bezpośredni, posługując się wybitnie nowoczesną formą. Tworzy unikatowe, efemeryczne instalacje ze skręconego papieru, który przypomina tradycyjne papierowe paski z wypisanymi modlitwami buddyjskimi. Dla artystki liczy się nie tyle efekt, czy trwałość dzieła, ile sam proces jego powstawania, z pozoru żmudny i monotonny, z czasem przekształca się w „zen tworzenia”.
O swojej wystawie Tomoko Ishida mówi:
Kiedy dotykam, trzymam w dłoni, a następnie odkładam papier, w tych prostych gestach moje palce, dłonie i ramiona poruszają się w dość skomplikowany sposób. Czuję wówczas jak energia wpływa i wypływa łagodnie ze mnie. Wspominam też piosenkę dla dzieci zatytułowaną Musunde – Hiraite.
Chociaż słowa „musubu” (wiązać) i „hiraku” (rozwiązywać) mają przeciwne znaczenie, w Japonii mogą być rozumiane w duchu konceptu równoległych brzegów (jap. ry?k?), zaczerpniętego z filozofii zen.
W piosence Musunde – Hiraite często powtarzają się słowa: „złóż”, „klaśnij”, czy „rozłóż” [dłonie]. Działania te przywodzą Japończykom na myśl tradycyjny shintoistyczny i buddyjski sposób modlitwy. W chramie shint? ludzie klaszczą w dłonie zwracając się do bóstwa, żeby „związało” panujący chaos i w ten sposób ich uratowało. W świątyni buddyjskiej składają dłonie i oddają cześć w nadziei na uwolnienie od cierpienia.
Moja praca wywodzi się z prostego, japońskiego tańca dla dzieci. Mam nadzieję, że jej oglądanie będzie dla Państwa przyjemną chwilą, której będą towarzyszyć ciepłe wspomnienia Waszego pierwszego tańca na tym świecie.