Wystarczy zapisać się na warsztaty „Opowieści przedmiotów” zorganizowane przez Muzeum Narodowe w Krakowie. Jedynym problemem będzie wówczas ciągłe odpowiadanie na pytanie: Mamo/ tato (*niepotrzebne skreślić), kiedy znowu pójdziemy do muzeum? Niemożliwe? A jednak!
„Opowieści przedmiotów” to cykl warsztatów przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym i nieco starszych, mających na celu zainteresowanie dzieci zbiorami muzeum. Pracownicy działu edukacji krakowskiego Muzeum Narodowego wpadli na genialny w swej prostocie pomysł: zwiedzanie wystaw połączyli ze znanymi wszystkim dzieciom bajkami i baśniami. Każdy warsztat to osobna opowieść oparta na znanych dzieciom motywach (Kopciuszek, Święty Mikołaj, Lampa Aladyna), prezentowana przez aktorów Teatru bez Rzędów, której elementem jest przedstawienie wybranych eksponatów. I tak historia Kopciuszka umożliwia pokazanie dzieciom zabytkowych sukien, a opowieść dżina – niezwykle cennej lampy ze zbiorów Jana Matejki.
Z przyjemnością obserwowałem z jakim przejęciem i ekscytacją dzieci oglądały „suknię Kopciuszka” a po skończonych warsztatach, z własnej inicjatywy, z wypiekami na twarzach wyszukiwały na wystawie inne przedmioty związane z tą baśnią (lecz nie tylko, gdyż moja córka odkryła tam również suknię księżniczki Fiony ze Shreka). Dzięki aktorom Teatru bez Rzędów dzieci mogą aktywnie uczestniczyć w warsztatach i pochwalić się swoją znajomością bajek i baśni.
Warsztaty „Opowieści przedmiotów” odbywają się raz w miesiącu w jednym z oddziałów Muzeum Narodowego (budynek główny – wspaniała Galeria Rzemiosła Artystycznego, Dom Jana Matejki, Dom Józefa Mehoffera). Udział w warsztatach wymaga wcześniejszej rezerwacji, a że cieszą się one (całkowicie zasłużenie) dużą popularnością, należy się na nie zapisywać ze sporym wyprzedzeniem. Rodzice mogą udać się na zajęcia razem z pociechami lub spędzić miło czas w kawiarni serwującej znakomitą kawę (o ile warsztaty odbywają się w budynku
głównym).
Prezentowane zdjęcia pochodzą z warsztatu „Historia pewnej magicznej lampy” w Domu Jana Matejki.
Ryszard Kapusta