Dwujęzyczny dwulatek
Witam Pani Profesor,
Moja córeczka ma 2 latka i 2 miesiące i niezbyt dużo mówi. Nie wiem, czy problem może tkwić w tym, iż od urodzenia do dziecka mówimy w 2 językach, rodzina w j. polskim, natomiast ja - tylko w j. angielskim. Jestem Polką i biegle posługuję się angielskim, więc postanowiłam mówić do córki tylko w j. obcym. Córka najczęściej mówi jedną sylabę w danym języku, ale jak proszę o powtórzenie, to mówi dwie poprawnie. Więc czy problem tkwi w lenistwie dziecka, gdyż woli powiedzieć jedną sylabę niż wysilić się na cały wyraz?
Poza tym uczymy się czytać po angielsku metodą Domana już od roku, jesteśmy już na etapie książeczek. Ale postawiłam na zmiany.
Kilka dni temu postanowiłam zacząć mówić do córki w j. polskim, gdyż stwierdziłam, że szybciej nauczy się chociaż 1 języka. Proszę napisać, czy dobrze zrobiłam, może powinnam kontynuować mowę w j.obcym?Poza tym intelektualnie dziecko jest w zasadzie wybitnie zdolną dziewczynką (zakres słownictwa czynnego ok. 2000słów, malarstwo, flora i fauna świata, mapa świata, czytanie globalne w j.ang, i wiele innych).
Proszę o pomoc, nie wiem co robić, i czy dobrze robię rezygnując z 2 języka. Bardzo proszę o odpowiedź.
Pozdrawiam.
Pytanie przesłała Pani Emilia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
jeśli Pani mieszka w Polsce i z mężem rozmaiwa Pani po polsku mówienie do dziecka w języku angielskim jest całkowcie nieuzasadnione. Naukę jezyka obcego rozpoczynamy, gdy dziecko opoanuje język etniczny. Inaczej jest gdy dziecko jest klasycznie dwujęzyczne (jedno z rodziceów włada innym językiem etnicznym).
Zupełenie nie rozumiem dlaczego zrezygnowąła Pani z etnicznego języka, by wyrażać miłość takze w języku, np. w charakterystycznych dla polszczyzny zdrobnieniach.
To sztuczna sytuacja, gdy matka Polka mówi do swojego dziecka w obcym języku. Te dzieci mają problemy z rozdzieleniem gramatyki obu języków, wolniej uczą się języka , a także liczenia i operacji matematycznych.
Metoda Domana jest obecnie mocno krytykowana w krajach anglojęzycznych (Springer, Deutsch "Lewy mózg, prawy mózg. Z perspektywy neurobiologii poznawczej").
Na rozój myśłenia i innych funkcji poznawczych wpływ ma rozwój składni (budowa zdań gramatycznie poprawnych) w języku etnicznym. Chodzi nie o przyrost słownictwa, ale właśnie o gramatykę.
DZIECKO NIGDY NIE JEST LENIWE!, my dorośli tak, ale nie dziecko, które ma w tym wieku program rozwojowy: POWTARZAĆ, UCZYĆ SIĘ ŁĄCZENIA SŁÓW, BUDOWAĆ ZDANIA.
Proszę skorzystać z programu "Słucham i uczę się mówić- Sylaby i rzeczowniki" - www.arson.pl.
Jeśli chce Pani uczyć Córeczkę czytać proszę przeczytać mój artykuł na temat Symultaniczno-Sewkencyjnej Nauki Czytania (w zakłądce -"do pobrania" w portalu www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska