Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Mowa 21-miesięcznego dziecka

Witam,

mam 21-miesięczną córkę. Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad jej mową, czy prawidłowo się rozwija, czy też mam się martwić, ponieważ, jak dla mnie, mało mówi jak na swój wiek. Mam również porównanie u siostrzeńców. Jakoś im szło lepiej z mówieniem. Podkreślę, że mieszkamy za granicą (Niemcy). W przyszłym roku planujemy z mężem posłać dziecko do przedszkola. Główny problem polega na tym, że mała mało mówi jak dla mnie, ale nie wiem czy jest to tylko moja obawo o jej rozwój, czy faktycznie jest problem. Lili, bo tak ma na imię córka, mówi ładnie: mama, tata, tam, am am, kilka razy powiedziała zjem, "kiękuję" (dziękuję), tata tam, mama tam, baba, papa, daj (lub wyciągnie rączkę). Dużo przy niej mówimy. Mówimy prostymi słowami i powoli tak, aby zrozumiała i przyswoiła słowa. Jak każdemu dziecku, jej też trzeba kilka razy powtórzyć. Jak chce, to od razu wykonuje polecenie, a czasami kilka razy trzeba powiedzieć. Doskonale rozumie, co się do niej mówi. Córka nie ma problemów ze słuchem. Jeśli chodzi o kontakt z dziećmi to lgnie do nich. Bardzo lubi zwierzęta. Jest ruchliwa, uśmiechnięta, lubi spędzać czas z nami (rodzicami). Wiadomo, jak każdy człowiek, też potrzebuje czasu spędzanego sama ze sobą. Nie wiem, czy ma w sobie blokadę, ponieważ mieszkamy za granicą i ona słyszy, że my do niej po polsku mówimy, a np. sąsiadka po niemiecku. Nie wiem, czy zacznie mówić jak pójdzie do przedszkola. Nie wiem więc, czy mam się martwić, czy też i nie. Proszę o odpowiedź. Bo jeśli mała potrzebuje pomocy to zostanie zapisana do logopedy lub zaczniemy przykładać uwagę do jej mowy i zaczniemy ćwiczyć wraz z nią.

Maja
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Maju,

 

dziecko dwuletnie, statystycznie, czyli przeciętnie, mówi około 300 słów, a przede wszystkim buduje zdania gramatycznie poprawne. Warto więc rozpocząć stymulację rozwoju mowy. Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych. Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).

 

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. W wychowaniu dwujęzycznym ważne jest  przede wszystkim opanowanie systemu językowego rodziców, co stanie się podstawą przyswajania języka kraju osiedlenia.

 

Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and
Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore,
MD: Paul H. Brookes Publishing.


Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.


Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in
Sequential Bilingualism, ASHA Leader.


Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.


Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd
Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.


Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego.


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: dwujęzyczność, rozwój mowy, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć