3-latek mało mówi po polsku. Mieszkamy w UK
Witam,
mieszkam z rodzina w UK. Mój trzyletni syn mówi około 20 słów w języku polskim (m.in. mama, tata, baba, stój, duch, pająk, kto to ?, co to ?, hop, pije, Wanda, winda, Diego, baja (bajka ), śpi, am (jedzenie), cześć ). Wiem, że w tym wieku dziecko powinno mówić więcej słów. Dziecko rozumie wszystkie polecenia, chętnie uczestniczy w zabawie, wymyśla zabawy, lubi książki i non stop pyta "co to?"
W zeszłym tygodniu wyłączyliśmy trwale telewizor, mówiąc dziecku że telewizor jest zepsuty i nie ma z tym problemu. Czasami tylko zapyta o bajkę. Zaczęliśmy również ćwiczenia "Słucham i uczę się mówić". Dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach, ale momentami ciężko mu skupić się. Non stop pyta "co to?". Co czynić z tym? Czy przejść na dietę bezglutenową, aby trochę wyciszyć dziecko?
Zrezygnowaliśmy w 99% ze słodyczy.
Proszę o pomoc. Jakie kroki, jakie działania podjąć w celu wyrównania mowy dziecka? Może poleci Pani logopedę lub psychologa dziecięcego pracującego w okolicach Birmingam. Idę "po omacku ", aby pomóc dziecku.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
niestety w Anglii jest tylko jeden ośrodek Promed - Early Intervention Centre),w którym  pracują terapeuci metodą krakowską,  w Luton (tel. 07436564107)
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Proszę zastosować Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie  pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska