Droga Pani Iwono,
przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.
Córka słusznie się martwi o rozwój Synka, bowiem czterolatek powinien nie tylko rozwijać komunikację językową, ale przede wszystkim zabawę z rówieśnikami i zachowania społeczne. Bardzo mnie niepokoją stereotypowe zachowania chłopca (słuchanie tych samych piosenek) mogą one wskazywać na cechy zespołu Aspergera, które specjaliści w Anglii już zauważyli, ale ich nie nazwali, bo w WB stawia się takie diagnozy około 6 roku życia gdy jest już za późno.
Radzę, by Córka zapoznała się z artykułem prof. Marty Korendo (na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl), dotyczącym zachowań za spektrum ZA.
Koniecznie trzeba całkowicie wyeliminować wysokie technologie. Oto stosowne lektury:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012), Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html
http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze