Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jak pomóc wnukowi?

Mój czteroletni wnuczek jest dzieckiem dwujęzycznym. Jednak ma trudności w komunikowaniu się zarówno w języku polskim jak i angielskim. W
Anglii chodzi do przedszkola i tam został zakwalifikowany jako dziecko z problemami: słabo nawiązuje kontakty, nie bawi się z dziećmi, mówi do siebie i nie jest rozumiany, wydaje dziwne dźwięki, dzieci się od niego odsuwają, często płacze. Wnuczek ma starszą siostrę, z którą nie ma problemów, świetnie mówi i po polsku i po angielsku, Według moich obserwacji wnuczek robi postępy, ma bogaty zasób słów jednak mówi schematycznie używając słów typu /"pobawić, jeść/", może to na skutek bombardowania go pytaniami zamkniętymi typu /"chcesz jeść?/". Nadmienię, że wnuczek najlepiej się czuje operując telefonem komórkowym z łączem internetowym, lubi słuchać stale tych samych piosenek czy programów. Córka martwi się, że to może być autyzm, ale wnuczek jest wesołym, miłym chłopcem, bardzo ruchliwym i aktywnym, rozumie, co się do niego mówi. Mimo to, faktem jest, że widać różnicę w porównaniu z rówieśnikami. Proszę o radę.

Iwona
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Iwono,

 

przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.
Córka słusznie się martwi o rozwój Synka, bowiem czterolatek powinien nie tylko rozwijać komunikację językową, ale przede wszystkim zabawę z rówieśnikami i zachowania społeczne. Bardzo mnie niepokoją stereotypowe zachowania chłopca (słuchanie tych samych piosenek) mogą one wskazywać na cechy zespołu Aspergera, które specjaliści w Anglii już zauważyli, ale ich nie nazwali, bo w WB stawia się takie diagnozy około 6 roku życia gdy jest już za późno.

Radzę, by Córka zapoznała się z artykułem prof. Marty Korendo (na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl), dotyczącym zachowań za spektrum ZA.

Koniecznie trzeba całkowicie wyeliminować wysokie technologie. Oto stosowne lektury:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura


Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls

 

Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć