Droga Pani Danuto,
bardzo istotne jest zbadanie dominacji stronnej Synka, szczególnie oka i ucha. Lewooczność może być przyczyną trudności rozpoznawania sylab, choć oczywiście efekt pierwszego połączenia (nauka alfabetu) ma także negatywny wpływ.
Proszę dać dziecku czas, proponując zabawy takie jak Pani opisała. Może Pani także bawić się w Piotrusia sylabowego (jest gotowy w Wydawnictwie Edukacyjnym, ale można przecież zrobić w domu).
Wydaje się, że Synek chętniej zapamiętuje znaczenia, można więc zapisywać ważne wyrazy (imiona i nazwy domowników, napojów, pokarmów, zabawek i rozcinać je na sylaby, a potem układać. Warto też bawić się w tzw. Krzyżówki sylabowe (są świetne w Wydawnictwie WIR).
Są ćwiczenia Agnieszki Bali - "Przedszkolak kocha czytać" i seria "Kocham czytać" (Wydawnictwo Edukacyjne).
Czasem warto przejśc do kolejnych sylab z B i L, by nieco odświeżyć materiał.
Specjalista byłby potrzebny do zdiagnozowania ewentualnych problemów lewopółkulowych i dominacji stronnej, proszę poszukać na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Opóźnienia analizy i syntezy wzrokowej nie nalezy bagatelizować, a szczególnie u rogu zerówki. Radzę oćwiczyć - "Układanki lewopółkulowe" "Układanki prawo i lewopółkulowe" oraz "Układanki tematyczne (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze