Głoskowanie
Szanowna Pani,
mój pięcioletni syn chodzi już do zerówki. Pani wciąż naciska na naukę głoskowania. Próbowałam już wszystkich metod: najpierw mówiliśmy cały wyraz, potem dzieliliśmy go na sylaby, a na końcu na głoski. Dopóki mówimy to wszystko razem jest ok, ale po głoskowaniu wyrazu, który przed chwilą dzieliliśmy na sylaby, syn i tak nie zdaje sobie sprawy, że to ten sam. Dodam tylko, że z dzieleniem słów na sylaby radzi sobie świetnie i ma świadomość tego, jakie to wyrazy. Kiedy próbujemy głoskować, strasznie się zniechęca. Nie wiem już jak do niego dotrzeć (...). Proszę o poradę, jak go tego nauczyć.
Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
nie mogę Pani poradzić wbrew wiedzy, badaniom i logice. Nauka czytania przez głoskowanie jest błędną metodą z XIX wieku.
Należy uczyć czytać sylabami, jak to ma miejsce już w wielu krajach (proszę znaleźć w sieci elementarz włoski). Kiedy dziecko będzie umiało już czytać, przegłoskuje każdy wyraz prawidłowo, bo to wtórna umiejętność po opanowaniu czytania. Polecam artykuły na stronie www.szkolakrakowska.pl i forum rodziców na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Radzę się nie przejmować zaleceniami szkoły, uczyć w domu z podręcznika dla sześciolatków "Kocham szkołę" (Wydawnictwo WIR) - jest także poradnik dla rodziców. Może ewentulnie skorzystać z programu "Moje sylabki" lub z mojego programu "Kocham czytać" (Wydawnictwo Edukacyjne).
Jeśli będzie Pani demotywowała dziecko, to nigdy nie będzie czytało z przyjemnością.
Badania wykonane przez dr Łucję Skrzypiec pokazały, że dzieci, które w przedszkolu uczyły się z programu "Kocham czytać" czytają jako sześciolatki ze zrozumieniem, mają wysokie kompetencje językowe, żadnych wad wymowy i przede wszystkim: kochają czytać.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska