5-latek nie chce chodzić do zerówki
Witam,
mam problem z synkiem. Kończy w grudniu 5 lat i bardzo nie chce chodzić do zerówki, a już w przyszłym roku dotknie go obowiązek szkolny (wrzesień 2015 - zapisy do szkoły marzec). Nie wiem co robić, strasznie boi się dodatkowych zajęć w przedszkolu, obcych pań (język angielski i religia). Jak jest zastępstwo w przedszkolu z powodu choroby jednej z Pań, nie chce zostać. Kilka razy Panie brały go do sali na siłę. Ale kolejnym razem nie dał się już zostawić. Z chęcią zostaje tylko wtedy, gdy w grupie jest moja koleżanka, którą bardzo dobrze zna, gdy ona kończy już zajęcia i wychodzi, on trzyma się jej kurczowo i nie pozwala się zostawić w grupie z inną Panią. Gdy przebywa w przedszkolu integruje się z dziećmi, zawsze jako pierwszy wykonuje wszelakie zajęcia plastyczno - techniczne. Problem jest tylko z głoskowaniem wyrazów i literkami - nie chce pisać szlaczków. Chodzi na dodatkowe zajęcia do domu kultury z rysunku, które bardzo też lubi, ale niestety tam też nie chce zostać sam z innymi dziećmi i Panią, wszędzie muszę być z nim. Zawsze jak mówię, że pójdziemy np. do dentysty to pyta czy sam będzie musiał tam zostać, bo jeśli tak to on nie zostanie. Proszę bardzo o pomoc, co mam robić...
Gosia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Gosiu,
nie wiem, jakie były wcześniejsze doświadczenia Synka, czy zostawał z dziadkami na noc, czy zostawał u cioci, czy wujka. Takie przygotowywanie do rozstania z rodzicami jest bardzo ważne. Opisane przez Panią zachowania pięciolatka nie są normatywne i mogą zakłócić jego przyszłą edukację. Warto sprawdzić podłoże tych zachowań lękowych u doświadczonego psychologa. Co do głoskowania i rysowana szlaczków, to jest najgorsza metoda nauki czytania i pisania.
Może spróbuje Pani sama uczyć Synka czytać sylabami; jest program "Kocham czytać" lub "Kocham szkołę", lub "Moje sylabki". Grafomotorykę najlepiej ćwiczyć korzystając z zeszytów Agnieszki Bali, wydanych przez Wydawnictwo Arson.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska