Droga Pani Katarzyno,
Niedosłuch Synka nie jest głęboki, ale na początku nabywania systemu językowego konieczna jest stymulacja.
Pomocne będą artykuły, które znajdzie Pani w zakładce "Do pobrania" na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl.
Na temat technik pracy nad kształtowaniem systemu językowego dzieci niesłyszących pisałam także w ostatniej książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci".
Można także skorzystać z monografii J. Cieszyńska - "Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym".
Ważna techniką jest dziennik wydarzeń dokładnie opisany w ostatniej książce. Mam nadzieję, że surdologopeda wprowadził wszystkie techniki.
Terapia systemowa obejmuje przede wszystkim:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" - www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego (historyjki obrazkowe) i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" www.we.pl i "Sylaby inaczej" www.konferencje-logopedyczne.pl, "Moje pierwsze słowa www.wir-wydawnictwo.com).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Komentarze