Porady naszych Ekspertów
Dziecko dwujęzyczne - jakie metody nauki języków bardziej poprawne?
Witam,
Mamy 15-miesięczną córkę i rozmawiamy z córką w dwóch językach: polskim i norweskim. Mąż jest Norwegiem, mieszkamy w Polsce. Zależy nam na tym, żeby dziecko znało obydwa języki, więc żeby wspierać męża w nauce córki j. norweskiego (mąż spędza z córką mniej czasu niż ja, też jest dodatkowo dosyć małomówny :)), dziecko ogląda bajki głównie w j. norweskim i czasem ja zwracam się też do córki po norwesku. Zastanawiam się jednak czy na pewno w ten sposób pomagam, bo mam na pewno polską intonację i mogę nie mówić poprawnie... Natomiast z mężem rozmawiamy po polsku, mąż zna j. polski dość dobrze, ale robi też błędy, czasem zapomina się i zwraca się do dziecka po polsku (stara się tego unikać). Czy nie namieszamy za bardzo dziecku w głowie? Może powinniśmy coś zmienić w naszym postępowaniu? Dodam, że córka jest bardzo rozgadanym dzieckiem, obecnie niektóre przedmioty nazywa po polsku, a niektóre po norwesku (wybiera tę łatwiejszą wersję), ma do tego swój "własny język" - potrafi długo dyskutować w sobie tylko znanym języku, zmieniając intonację, bawiąc się głosem - wydaje nam się, że jest dużo bardziej rozwinięta językowo niż jej rówieśnicy. Będę wdzięczna za poradę, pozdrawiam.
Kasia
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Kasiu,
Nie można eksperymentować z własnym dzieckiem! Powinniście Państwo KONSEKWENTNIE stosować
Strategię osoby (
OPOL – one-person-one-language).
Nie może Pani mówić w języku norweskim, a mąż nie powinien mówić po polsku. Proszę poczytać na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl w zakładce "Do pobrania" na temat dwujęzyczności. Warto także zajrzeć do blogu dr Elżbiety Ławczys –
www.dwujezycznosc.blogspot.co.at.
Może Pani wspierać rozwój języka polskiego poprzez program słuchowy "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej.
CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie.
Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu.
Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
Komentarze