Czy nauczycielki w przedszkolu muszą pomagać w toalecie?
Witam,
Chciałam się dowiedzieć o pomoc nauczycielek w przedszkolu małym dzieciom 2,5- i 3,5-latkom w toalecie, czy i w jakim zakresie regulują to przepisy prawne?
Gdyż w naszym przedszkolu przedszkolanki nie pomagają dzieciom zasłaniając się, że nie chcą zostać posądzone o molestowanie i tym, że nie jest to w ich obowiązkach.
W efekcie dzieci odbierane są z odparzonymi i brudnymi pupami.
Sama byłam świadkiem jak dziewczynka wyszła z sali z sukieneczką bardzo ubrudzoną kupką. Mój synek kilkakrotnie miał brudną i nie podtartą pupcie, gdyż sam sobie jeszcze nie radzi - ma trzy latka.
Bardzo proszę o pomoc i pozdrawiam.
Irena

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
Praca w najmłodszej grupie przedszkolnej prawnie wygląda tak, że grupę powinien prowadzić mgr wychowania przedszkolnego, który (a najczęściej : która) odpowiada za realizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a oprócz tego - ze względu na wiek dzieci, co właśnie oznacza m.in. potrzebę pomocy osoby dorosłej w toalecie, jedzeniu oraz przebieraniu się - w grupie zatrudniona musi być osoba na stanowisku tzw. pomocy. O liczbie tych osób w grupie decyduje dyrektor. W dobrych przedszkolach w grupie dzieci najmłodszych pracują zwykle 3 osoby - wychowawca oraz dwie panie do pomocy dzieciom. Z tego co wiem, temat ten reguluje rozporządzenie MEN w sprawie organizacji pracy przedszkola. Taka pomoc jest dzieciom prawnie zagwarantowana i obowiązkiem dyrektora jest zatrudnienie osób do takich pomocniczych zajęć. Aktualnie do przedszkola można zapisać już dziecko dwuipółletnie, trudno od niego wymagać całkowitej samodzielności.
Jeśli chodzi o kwestie molestowania seksualnego, nie ma zapisów prawnych uprawniających personel przedszkola do odmówienia pomocy w toalecie dziecku. Wiem, że z powyższego względu, a raczej obaw o takie podejrzenia, w grupie dzieci najmłodszych raczej unika się zatrudniania mężczyzn i pedagodzy przedszkolni tej płci pracują raczej w starszych grupach.
Prawdę mówiąc to, co Pani napisała naprawdę źle świadczy o sposobie myślenia osób, zatrudnionych w przedszkolu, do którego chodzi Pani trzylatek. Zapisy prawne są ważne, ale najważniejsze jest to, by pracę w przedszkolu wykonywali ludzie powołani do tego zajęcia. Znam wiele przedszkoli, gdzie pomaganie dzieciom - w każdej grupie wiekowej - jest naturalne, oczywiste i w ogóle nie wymaga dyskusji. To dla takich ludzi jest ta praca. Jeśli rodzić musi powoływać się na akty prawne, by dziecku wytarto pupę - to kogo naprawdę interesuje dobro dzieci w tym przedszkolu?
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska