4,6-letni syn
Dzień dobry,
Mój syn we wrześniu skończy 5 lat. Pierwsze słowa mama, tata, baba wypowiadał jak miał 8-9 miesięcy, chodzić zaczął jak miał skończone 13 miesięcy (poród cc - brak postępu porodu), dziecko duże ponad 4 kg, wzrost 60 cm. Synek pełnymi zdaniami zaczął mówić późno około 3 urodzin. Słuchałam z nim płyt z serii "Słucham i uczę się mówić" - 1-4 "Rzeczowniki" i ,"Trudne głoski". Synek w ciągu 4 miesięcy opanował materiał. Uczymy się także czytać sylabami z programem "Kocham czytać". Przerabiamy wszystkie 18 części po kolei. Synek z chęcią powtarza i próbuje czytać proste wyrazy typu mama, tata, baba itp. Dobrze radzi sobie z "Analizą i syntezą", trochę gorzej z "Szeregami i sekwencjami". Syn używa prawej ręki, noga prawa, oko wydaje mi się z przewagą lewego. Moje pytanie dotyczy koordynacji ruchowej. Synek ma niezgrabne ruchy rękami podczas biegu, wydaje mi się, że jest opóźniony ruchowo w stosunku do rówieśników. Nie lubi kąpać się w majteczkach, bo mówi, że są mokre i mu przeszkadzają, jak był mniejszy to bał się bardzo głośnych dźwięków, teraz jest już ok, nie lubił pić gorących napojów - teraz już pije. Często myli kolor niebieski z zielonym, z resztą kolorów nie ma problemów. Czytałam, że może to mieć związek z zaburzeniami SI. Czy dobrym rozwiązaniem jest spotkanie z terapeutą SI czy mogę w domu poprzez ćwiczenia usprawnić ruchowo synka? Bardzo dziękuję za odpowiedź i serdecznie dziękuję za wspaniałe pomoce i porady, dzięki którym mój syn zrobił duże postępy w rozwoju. Dodam, że mieszkam w Krośnie w woj. podkarpackim.
Pozdrawiam
Regina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Regino,
Bardzo dziękuję za tak miły list. Mam nadzieję, że Pani słowa będą zachętą dla innych mam. Radzę, by Pani podjęła ćwiczenia z Synkiem sama. Widać, że robi to Pani dobrze, a stymulacja rozwoju własnego dziecka jest cudownym sposobem spędzania z nim czasu.
Proszę się nie martwić trudnościami dotyczącymi koloru niebieskiego i zielonego, to częsty problem chłopców.
Ważne dla rozwoju sprawności ruchowej są:
- jazda na rowerze (chodzi o naprzemienne ruchy nóg),
- pływanie,
- taniec (może to Pani zrobić sama w domu - 5-6 minut dziennie rytmiki przy muzyce,
- gra w piłkę (kopanie, rzucanie, łapanie),
- ćwiczenia grafomotoryczne (A. Bala "Stymulacja prawej i lewej półkuli mózgu - Ćwiczenia grafomotoryczne" - www.arson.pl.
Proszę zachęcać Synka do wykonywania różnych czynności domowych: odkurzanie, układanie butów na półce, wkładanie sztućców do odpowiednich przegródek, zamiatanie na szufelkę drobnych śmieci, nawlekanie drewnianych koralików na sznurówkę, odkręcanie słoiczków, wrzucanie fasolek do butelki.
Serdecznie pozdrawiam i życzę dalszych sukcesów w terapii
JAgoda Cieszyńska