Synek 2 lata i 6 miesięcy bardzo mało mówi
Dzień dobry,
Mieszkamy za granicą, Filip od miesiąca chodzi do anglojęzycznego przedszkola i jak skończy 3 lata chcę go wysłać na soboty do polskiego przedszkola. Filip jest zdrowym dzieckiem, słyszy dobrze, mówi "mama', "tata", "keko" na mleko, "ja", "moje" ogólnie mało słów mówi. Jestem zaniepokojona bardzo, mąż uspokaja, ale ja widzę jak jego rówieśnicy ładnie mówią. Boje się, że Filip zacznie prędzej mówić po angielsku, bo jest znacznie łatwiejszy niż po polsku. Chcę żeby był dwujęzycznym dzieckiem. Czy powinnam zacząć chodzić z Filipem do logopedy? Czy powinnam tylko uczyć go po angielsku? Żeby nie miał problemów w szkole? Moje założenie było żeby z angielskiego przedszkola, szkoły nauczył się po angielsku, a w domu i telewizji po polsku. Dodam, że ogląda polskie bajki, może tu tkwi problem. Proszę o pomoc.
Pozdrawiam
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
jeśli chce Pani, by dziecko było w pełni dwujęzyczne Synek może pójść do anglojęzycznego przedszkola dopiero wówczas, gdy będzie mówił w języku polskim. Jeśli Pani nie pracuje, radzę stymulować rozwój języka etnicznego. Dziecko poradzi sobie z j. angielskim, kiedy rozpocznie edukację i zapewniam Panią, że będzie to
jego język funkcjonalnie pierwszy. Ale nie opanuje j. angielskiego, jeśli wcześniej nie nauczy się etnicznego. Pani nie powinna uczyć Synka j. angielskiego, bo przecież to nie jest Pani język i z pewnością mówi Pani z polskim akcentem!
Warto pomóc dziecko w rozwoju języka polskiego stosując stymulację
słuchową (www.arson.pl) i program "Kocham czytać" - www.we.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska