Zapytanie o naukę mówienia dziecka dwujęzycznego
Pani Jagodo,
Doradziła mi Pani żebym zwracała się do synka tylko w języku polskim. Zastanawiam się tylko czy mały nauczy się języka włoskiego skoro tatuś maluszka widzi go zaledwie godzinę w ciągu dnia, a bardzo często widzi go tylko śpiącego ponieważ bardzo dużo pracuje. Czy taki kontakt z ojcem wystarczy, aby mały nauczył się drugiego języka? Dodam że mieszkamy w Polsce, a kontakt z rodziną włoską też mamy sporadyczny.
Z góry dziękuje i pozdrawiam serdecznie,
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
proszę poprosić męża by nagrał dziecku piosenki, wierszyki i bajeczki na dobranoc do zasypiania i słuchania w ciągu dnia.
Można także, jeśli mieszka Pani w dużym mieście, zamówić sobie raz w
tygodniu włoską studentkę do zabawy z dzieckiem. Czasem udaje się
odszukać włoską rodzinę z dzieckiem i zorganizować wspólne zabawy.
Ważne są też wyjazdy do rodziny, bo małe dzieci lepiej uczą się w
kontakcie komunikacyjnym.
Proszę mi wierzyć po 33 latach pracy i oglądaniu różnych tragicznych
losów dzieci dwujęzycznych wiem, że konsekwentne stosowanie zasad
pozwala tym dzieciom osiągnąć pełnię swych możliwości intelektualnych i opanować W MOWIE I PIŚMIE oba języki
.
Ale znam też dzieci, które mają ubogi zasób słów w każdym z języków i
duże trudnosci edukacyjne.
serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska