Książki dwujęzyczne - czy są pomocne?
Dzień Dobry, chciałam zapytać czy istnieją książki w dwóch językach dla dzieci dwujęzycznych? Czy wogóle takie książki z punktu widzenia psychologii mogą ułatwić dziecku poznanie dwóch języków swoich rodziców np. polski i francuski? Dziękuję.
Pytanie przesłała Pani Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Dzień dobry Pani Beato,
są bajki dla dzieci wydawane w dwóch lub trzech językach, ale odradzam ich stosowanie, to tłumaczenia narodowych bajek wykonane bez uwzględnienia percepcji dziecka.
Najlepiej pracować wg strategii JEDEN JĘZYK - JEDNA OSOBA.
Powinna Pani kupić w języku polskim "Przygody Martusi" (bardzo dobre tłumaczenie" oraz w wersji po francusku i każde z rodziców czyta dziecku w swoim etnicznym języku. To bardzo ważne, by w rozmowie z dzieckiem NIGDY nie mieszać języków, bez względu na to jakim językiem komunikujecie się Państwo między sobą. Artykuł na ten temat może Pani znaleźć na stronie polskiej szkoły w Tuluzie i Aix en Provance.
Bardzo serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska