Opóźniony rozwój mowy dziecka dwujęzycznego
Witam serdecznie. Mam córkę, która ma 4 latka, jednak jej mowa jest na etapie dziecka dwuletniego. Dziecko wychowuje się w rodzinie dwujęzycznej - matka Polka, ojciec Francuz. Bardzo proszę o radę, jak mogłabym wspomóc rozwój mowy dziecka i jaką mogłabym zastosować terapię. Czytałam bardzo dużo na temat metody krakowskiej. Mam również zakupione książeczki z serii "Kocham czytać" oraz "Kocham Mówić. Powiedz mi co odczuwasz. Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z afazją oraz dla dzieci dwujęzycznych".
Bardzo proszę o informacje na temat terapii, w przypadku mojego dziecka.
Pytanie przesłała Pani Marzena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Marzeno,
ważne abyście Państwo konsekwentnie stosowali strategię osoby. Oznacza to, że mąż zawsze mówi do dziecka po francusku, a Pani ZAWSZE (także w parku, w sklepie, na ulicy) po polsku.
Na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl są artykuły w zakładce "do pobrania" gdzie piszę o dzieciach dwujęzycznych. Na stronach szkół polskich w Tuluzie i w Aix en Provance są moje artykuły dotyczące uczenia języka polskiego dzieci dwujęzycznych.
W Lyonie jest terapeutka pracująca metodą krakowską , ale nie wiem w której części Francji Pani mieszka.
W metodzie krakowskiej ważne są też stymulacje lewopółkulowe i inne ćwiczenia funkcji poznawczych. Gdyby była Pani podczas wakacji w Polsce, może mogłaby Pani zobaczyć jak pracują terapeuci. Lista terapeutów na stronie www.szkolakrakowska.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska