Czytanie dobrze działa na rozum i chroni od kataru
Świerszczyk, Bajetan Hops
10 niezawodnych sposobów na pozbycie się kłopotów z czytaniem
1. Ustal najlepszą dla wszystkich porę na czytanie – na początek 10-15 minut dziennie.
2. Uszanuj wybór dziecka – literatura nie zawsze musi uczyć, może też bawić1.
3. Panuj nad sentymentalizmem – to, co podobało się tobie, nie musi się podobać twojemu dziecku.
4. Podsuń dziecku niewielkie fragmenty tekstu, pisane dużym drukiem2.
5. Podpowiedz dziecku, że może używać palca jako wskaźnika – uporządkuje ruch oczu i zaktywizuje pracę mózgu3.
6. Po lekturze bądź dociekliwy (pytaj: kto?, gdzie?, dlaczego?), ale nie natarczywy.
7. Zaproponuj proste zabawy z tekstem4.
8. Uszanuj chęć czytania po cichu5.
9. Zauważaj i doceniaj każdy postęp w czytaniu.
10. Udowodnij dziecku, że lubisz czytać.
1 Humor to dziecięcy wentyl bezpieczeństwa – śmiech rozładowuje napięcia, wpływa na produkcję endorfin i skłania do ponownego czytania (patrz „Świerszczyk” – zwłaszcza rubryki „Kopnięte Królestwo”, „Kotek Mamrotek”, „Uśmiech numeru”, „Zając Kicaj”).
2Do nauki czytania najlepsze są teksty, w których słowa z literami „sz”, „cz”, „ą”, „ę” „rz”, „ch” zostały zastąpione przez obrazki („Świerszczyk” – rubryka „Litery znam, więc czytam sam”).
3Bardzo pomocne w czytaniu są polecenia namawiające dziecko do aktywności („Świerszczyk” – rubryki: „Z pamiętnika pewnego Świerszczyka”, „Kotek Mamrotek”).
4Kto szybciej znajdzie w czytanym fragmencie słowa z jakąś literą lub sylabą, ten wygrywa. W ten sposób dziecko utrwali w pamięci obrazy tych słów (dodatkowe propozycje zabaw w rubrykach: „Z pamiętnika pewnego Świerszczyka”, „Kopnięte Królestwo”, a po „Wielkim czytaniu” – króciutki kurs czytania ze zrozumieniem, czyli rubryka „Prawda czy fałsz”).
5Kłopoty z głośnym czytaniem czasem wynikają np. z zaniżonej samooceny, a nie z problemów ze składaniem liter w słowo.