Zaledwie co czwarty uczeń szkoły podstawowej myje zęby przynajmniej raz dziennie, a 80 procent dzieci w wieku 6-12 lat ma próchnicę – wynika z badania przeprowadzonego w 2013 r. przez IPSOS na zlecenie firmy Wrigley w ramach pierwszej edycji programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy”. W czasie rozpoczynającej się właśnie drugiej edycji programu, około 6 tysięcy dzieci weźmie udział w bezpłatnych przeglądach dentystycznych, a 50 tysięcy zostanie objętych edukacją na temat higieny jamy ustnej. Organizatorami akcji są Wrigley Polska i Polski Czerwony Krzyż, a partnerami merytorycznymi Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej i Grupa LUX MED.
Podczas tegorocznego programu edukacyjnego „Chroń Dziecięce Uśmiechy” mobilne gabinety dentystyczne odwiedzą ponad 20 szkół podstawowych w pięciu województwach: mazowieckim, łódzkim, podlaskim, pomorskim i zachodniopomorskim. W okresie od września do połowy listopada 2014 r. około 6 tysięcy dzieci będzie miało okazję skorzystać z bezpłatnego przeglądu dentystycznego. Celem akcji jest zachęcanie najmłodszych do dbania o higienę jamy ustnej i propagowanie wśród nich dobrych nawyków – mycia zębów po każdym posiłku, a przynajmniej dwa razy dziennie. Program jest także odpowiedzią na alarmujące statystki – 40% dzieci w wieku do 6 lat i aż 80% dzieci w wieku do 12 lat ma próchnicę.
W trosce o zdrowy uśmiech
Ambasadorką drugiej edycji programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy” została Halina Mlynkova – „Jestem mamą 10-letniego Piotra. Zależy mi, aby wyrósł on na cieszącego się życiem mężczyznę. Nieodzownym tego elementem są zdrowe zęby, które gwarantują piękny uśmiech i dobre samopoczucie. Chciałabym, żeby jak najwięcej dzieci mogło cieszyć się pięknym uśmiechem. Jestem dumna, że pełnię rolę ambasadorki programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy. Razem możemy pomóc tysiącom dzieci!” - przekonuje Mlynkova.
Partnerami merytorycznymi programu są Polskie Towarzystwo Stomatologiczne (PTS), Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej (PTSD) i Grupa LUX MED.
Prof. dr hab. n. med. Bartłomiej W. Loster, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego tłumaczy: „Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” buduje wśród uczniów, ich rodziców i nauczycieli świadomość wagi właściwej pielęgnacji zębów oraz skutecznych metod dbania o higienę jamy ustnej już od najmłodszych lat. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oczekuje od Polski, że w najbliższych latach odsetek dzieci z próchnicą zmniejszy się i to w znacznym stopniu. Mamy nadzieję, że działania podejmowane w ramach programu realnie przyczynią się do zmniejszenia w Polsce liczby dzieci z próchnicą”.
Anna Klukowska, Dyrektor Stomatologii z Grupy LUX MED dodaje: „Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” pełni bardzo istotną rolę w edukacji dzieci. Po pierwsze uczy, jak ważna jest codzienna higiena, po drugie oswaja najmłodszych z wizytą w gabinecie stomatologicznym i przekonuje, że nie musi ona wiązać się ze stresem i bólem. Wieloletnie doświadczenie pokazuje, że prawidłowa higiena i profilaktyka są podstawowymi czynnikami wpływającymi na stan uzębienia w wieku dziecięcym i przekładają się na późniejszy stan uzębienia stałego. Od momentu wyrżnięcia się pierwszego ząbka mlecznego powinniśmy wyrabiać u dziecka właściwe nawyki higieniczne. Należy uczyć je szczotkować prawidłowo zęby rano i wieczorem, w miarę możliwości także po każdym posiłku, a w przypadku kiedy nie ma gdzie umyć ząbków dzieci powinny mieć w zanadrzu gumę bez cukru lub przynajmniej przepłukać jamę ustną wodą. Dobór właściwej szczoteczki jest tak samo ważny jak sposób szczotkowania, dlatego też warto skonsultować się ze specjalistą i wybrać dziecku nie tylko kolorową, ale też odpowiednio dopasowaną szczoteczkę”.
Dr Anna Jurczak, Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej zaznacza: „Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy" oprócz edukacji dzieci w wieku 6-12 lat w zakresie dbania o higienę jamy ustnej powinien wpłynąć również na edukację ich rodziców, ponieważ to rodzice w głównej mierze odpowiedzialni są za stan zdrowia zębów swoich dzieci i do nich będzie należało egzekwowanie codziennych zabiegów higienicznych. Program ten uświadamia zarówno dzieciom, jak i ich opiekunom, jak ważne i skuteczne są najprostsze metody domowej profilaktyki próchnicy oraz kontrolne wizyty u dentysty. Akcja "Chroń Dziecięce Uśmiechy" zasługuje na pełne wsparcie środowiska stomatologów dziecięcych”.
Współorganizatorem programu zainicjowanego przez firmę Wrigley jest Polski Czerwony Krzyż, który z pomocą nauczycieli i wolontariuszy przeprowadzi lekcje w wybranych szkołach podstawowych na terenie całej Polski. Z myślą o programie przygotowano specjalne materiały edukacyjne (dla dzieci w wieku 6-9 lat zeszyt „Ja i moje zęby”, a dla starszych, w wieku 10-12 lat – książeczkę „Ja i mój uśmiech”). Dr Jerzy Zaborowski, Dyrektor Generalny Polskiego Czerwonego Krzyża, mówi: „Cieszymy się, że program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” jest kontynuowany i że w ramach Klubów Wiewiórka PCK spotkamy się z blisko 50 tysiącami dzieci. Poprzez zabawę, ćwiczenia i quizy będziemy zachęcać je do dbania o higienę jamy ustnej i pielęgnowania dobrych nawyków”.
Sprzedaż gum Orbit® wspiera ochronę dziecięcych uśmiechów
Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” jest wspierany przez markę Orbit®. 1% ze sprzedaży dowolnych gum tej marki (w sklepach stacjonarnych i on-line www.jedz-pij-zuj.pl), zrealizowanej w okresie wrzesień – październik 2014 r., zostanie przeznaczony na przeprowadzenie lekcji dla około 50 000 dzieci i bezpłatnych przeglądów dentystycznych dla 6 000 uczniów. Dodatkowo, każdy, kto kupi w sklepach Piotr i Paweł dowolne opakowanie gum do żucia Orbit® w okresie trwania akcji (od 1 września do końca października 2014 r.) dołoży aż 2% z ich sprzedaży na realizację programu.
„Chroń Dziecięce Uśmiechy” to ogólnopolski program skierowany do uczniów szkół podstawowych. Jego celem jest edukacja na temat prawidłowej higieny jamy ustnej. Chcemy przypomnieć dzieciom, jak ważne są regularne wizyty u stomatologa lub higienistki, codzienne szczotkowanie zębów oraz ich regularne nitkowanie. Ubiegłoroczna, pilotażowa edycja programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy” była tak udana, że z naszych doświadczeń będą korzystać inne kraje. Z radością kontynuujemy program w Polsce. Warto wesprzeć naszą akcję kupując gumy Orbit w okresie 1 września – 31 października 2014. To niewielki wydatek, który może pozytywnie zmienić życie tysięcy dzieciaków w Polsce” – mówi Wojciech Matecki, Dyrektor ds. Marketingu w firmie Wrigley Poland.
Od 1 września 2014 r. programowi „Chroń Dziecięce Uśmiechy” towarzyszy kampania reklamowa w telewizji, internecie oraz prasie branżowej.