Mowa i zachowanie 2,5 latniego chlopca
Witam!
Jestem mama 2,5 letniego synka Daniela. Chłopiec jest radosny, lubi inne dzieci, zwierzęta.
Martwi mnie jednak jego mały zasób slow. Mówi niewiele, czasem potrafi zbudować wyrażenie typu "Mama chodź siku" kiedy na przykład musi iść do toalety, ale generalnie mówi niewiele, a słowa których używa są niepoprawnie wymawiane na przykład kolo w rowerku to kojo, pralka to paka, wiatrak to atak.
Powtarza tez czasem do znudzenia pewne zwroty, na przykład taka sytuacja, tata je obiad, Daniel mówi "Tata am... tata am? Tata am..." tak długo pyta i mówi do póki nie przytakniemy mu, "Tak Danielku tata je obiadek"
Nie wiem już czy to etap "czemu, dlaczego", który dziecko wyraża w taki sposób i czeka na nasza odpowiedz czy może jednak coś niepokojącego...
Uwielbia tez wszystkie przedmioty, które się kręcą, pralkę, wiatraki, kola samochodzików. Rok temu miał taki czas, ze biegał wzdłuż ścian, potrafił biegać tak kilkanaście minut bez przerwy.
Teraz jednak już tego nie robi. Lubi jednak zabawy symboliczne np. układa pluszaki do spania, przykrywa je kocem, całuje na dobranoc, wozi je autkiem, udaje ze rozmawia przez telefon, ze czyta książeczki.
Lubi się przytulać, całować, lubi towarzystwo innych ludzi i dzieci, jest otwarty i towarzyski.
Był jednak czas, ze oglądał dużo telewizji, teraz z niej zrezygnowaliśmy całkowicie. Moje pytanie jak mam ćwiczyć z dzieckiem mowę, po jakim czasie od "odstawienia" telewizji są widoczne efekty ćwiczeń.
Dodam, ze mieszkam za granica, czasem poza domem rozmawiamy w języku niemieckim, ale jest to bardzo sporadyczne, staram się jednak zawsze do dziecka mówić po polsku.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Z wyrazami szacunku Mama Ewa
Pytanie przesłała Pani Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
wypowiadanie wyrazów z częściowo pomijanymi sylabami jest zjawiskiem rozwojowym, ale inne zachowania Synka bardzo mnie niepokoją. Proszę rozpocząć stymulację rozwoju mowy.
Zachęcam do skorzystania z programu "Słucham i uczę się mówić" - Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" "Sylaby i rzeczowniki" www.arson.pl  oraz z książeczek "Kocham czytać" (www.we.pl).
Niestety pytanie, o których Pani pisze, to nie pytania "dlaczego".
Takie stereotypowe zachowania językowe mogą świadczyć  o spektrum autyzmu. Również fascynacja wirującymi przedmiotami.
Efekt ćwiczeń zobaczy Pani po 3 miesiącach (ćwiczenia stolikowe 2 godziny dziennie). Po dwóch tygodniach od odstawienia telewizji zobaczy Pani zmiany w poziomie uwagi koncentracji na przekazach językowych.
Synek jest mały, ale pracę należy rozpocząć już jutro!
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska