Dzień dobry, jestem mamą chłopca, który 2 stycznia miał siódme urodziny, a więc od września szkoła. Do czwartego roku życia bardzo mało mówił, tylko pojedyncze słowa i mało rozumiał co się do niego mówiło. Udaliśmy się więc do poradni psychologiczno-pedagogicznej, gdzie stwierdzono opóźniony rozwój mowy. Od tego czasu zaczęły się wizyty u logopedów i wywoływanie głosek. Obecnie w zerówce mówi już dużo, ale niepoprawnie i nie dorównuje jeszcze rówieśnikom. Uczę go w domu sylab z serii "Kocham czytać" i już proste wyrazy potrafi sam przeczytać, ale ma bardzo wielki problem z przeliterowaniem słowa ze słuchu - osłabiony słuch fonematyczny. Kiepsko też uczy się wierszyków, piosenek na pamięć. Gdy uczę go jakieś nazwy nowej rzeczy nie wystarczy, że mu się powie raz, trzeba do tej nazwy wracać i sprawdzać czy zapamiętał. W internecie jest pełno programów i książeczek logopedycznych, ale jako rodzic trudno mi jest coś konkretnego wybrać, aby z nim ćwiczyć w domu słuch i czy pamięć. Proszę o radę z czego korzystać.
Pozdrawiam serdecznie.
Pytanie przesłała Pani Wioletta
Droga Pani Wioletto,
proszę nie ćwiczyć głoskowania i literowania, bo to tylko utrudnia dziecku odbiór słuchowy. Przecież nigdy nie słuchamy głosek w izolacji.
Uwagę słuchową może Pani ćwiczyć właśnie przez naukę czytania (jest już nowy podręcznik do pierwszej klasy pt. "Kocham szkołę" - www.wir-wydawnictwo.com.
Może też Pani zastosować program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - Rzeczowniki - fleksja (www.arson.pl)
Do ćwiczeń pamięci można użyć gry Memory lub skorzystać z pomocy "Ćwiczenia pamięci symultanicznej i sekwencyjnej" - www.konferencje-logopedyczne.pl
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze