Czy to oznaki wczesnego autyzmu?
Witam,
Jestem mamą 6-miesięcznego Kacpra. Synek urodził się w 37 tyg. ciąży, poród odbył się drogą cesarskiego cięcia w znieczuleniu ogólnym (mały owinięty był pępowiną wokół tułowia, miałam również cholestazę). Po 3 miesiącach od narodzin stwierdzono asymetrię prawostronną i zaburzone napięcie mięśniowe i skierowano nas na rehabilitację. Po kilku wizytach terapeuta stwierdził, że dziecko słabo nawiązuje kontakt wzrokowy z ludźmi i zalecił ćwiczyć kontakt wzrokowy z dzieckiem w pozycji "face to face". Po pewnym czasie dziecko złapało kontakt wzrokowy, ale nie do końca (patrzy głównie gdy się do niego cmoka lub śpiewa, gdy mówię - od razu odwraca głowę jakby go to nie interesowało). W tej chwili ma 6 miesięcy - uśmiecha się głównie tylko do męża, często śmieje się do niego głośno (co dziwne również do dziadka którego rzadko widzi - chyba podoba mu się ich barwa głosu, nie wiem...), rzadko odpowiada MI uśmiechem na uśmiech. Często mnie obserwuję gdy coś robię, jednak gdy na nie spojrzę szybko odwraca głowę. Bywa bardzo poważny - mimo usilnych starań często nie jestem w stanie go rozśmieszyć - ma poważną minę. Nie płacze gdy wychodzę do innego pokoju, nie cieszy się na mój widok, gdy wracam z pracy. Potrafi spokojnie siedzieć na moich kolanach przez 20 min i np oglądać ze mną TV. Dziecko od początku bardzo mało głużyło, w tej chwili robi to w dalszym ciągu - jeszcze NIE GUGA (krzyczy tylko aaaa oraz "buu"). Badanie słuchu po porodzie wypadło prawidłowo. Byłam z dzieckiem u neurologa - stwierdził, że na chwilę obecną utrzymuje się już tylko asymetria. Mały dopiero teraz zaczął odwracać się na boki (w zasadzie to tylko na jeden - na lewy). Nie potrafi obrócić się z pleców na brzuch i odwrotnie. Czy powinnam zgłosić się z dzieckiem do jakiegoś specjalisty? Jeżeli tak to do jakiego?
Pytanie przesłała mama Kacpra

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Droga Mamo,
Dziękuję za szczegółowe informacje. Niestety bez obserwacji dziecka, nie jestem w stanie ani rozwiać, ani potwierdzić Pani obaw dotyczących wczesnego występowania autyzmu u Pani synka. Powinni Państwo zasięgnąć opinii doświadczonego specjalisty zajmującego się wczesną interwencją w dziedzinie zaburzeń ze spektrum autyzmu (o radę jak taką osobę znaleźć można spróbować zapytać w poradni psych-ped; może być to psychiatra, może być psycholog, najlepiej gdyby był to interdyscyplinarny zespół specjalistów różnych dziedzin).
Jeśli chodzi o Pani niepokoje dotyczące rozwoju mowy i rozwoju motorycznego, proszę wziąć pod uwagę fakt, że synek urodził się nieco przed czasem - niedużo, ale u tak małego dziecka może to mieć znaczenie. To, że sześciomiesięczne dziecko, którego ciało i mózg musi poradzić sobie z asymetrią ułożeniową oraz zaburzonym napięciem tonicznym, w tak niewielkim stopniu odbiega od "książkowych" norm w zakresie lokomocji, nie powinno Pani martwić. Odpowiednia stymulacja i ogromna u tak małych dzieci plastyczność układu nerwowego powinny wystarczyć, by pokonać ewentualne opóźnienia. Jeśli chodzi o rozwój mowy u niemowląt - głużą wszystkie dzieci, nawet niesłyszące, natomiast przy prawidłowo funkcjonującym słuchu gaworzenie zwykle rozwija się u dzieci siedmiomiesięcznych - także w najbliższym czasie proszę tego wyglądać.
Serdecznie pozdrawiam i w razie dodatkowych pytań, proszę o kontakt.
Agnieszka Sokołowska