Dzień dobry,
na podstawie pojedynczych objawów nie można formułować diagnozy zaburzeń neurorozwojowych ze spektrum autyzmu. Z Pani opisu wynika, że różne ważne aspekty rozwoju przebiegają prawidłowo. Pani niespełna dwuletnia córeczka posługuje się zrozumiałymi słowami i wyrażeniami, codziennie bogacąc swoje słownictwo. Wskazuje paluszkiem to, co ją interesuje. Świadczy to o jej umiejętności dzielenia pola uwagi z drugim człowiekiem. Interesuje się dziećmi, a dla wielu małych dzieci atrakcyjnymi partnerami są starsze.
Dzieci tak małe jak Pani córeczka bawią się z rówieśnikami raczej w zabawy równoległe (tzn. każde w swoją, obok siebie) niż wspólne, tematyczne. Starsze dzieci uczą ich tego, co nowe, ciekawe. Ocenienie na ile obiektywnie brak jest u niej kontaktu wzrokowego lub jest on zbyt krótki, a także na ile dziecko reaguje lub nie na swoje imię, jest niemożliwe drogą korespondencyjną. Dlatego, jeżeli Pani się niepokoi, proszę skonsultować się ze specjalistą w miejscu Państwa zamieszkania. W ten sposób rozwieje Pani swoje wątpliwości lub ewentualnie otrzyma wskazówki co dalszego postępowania diagnostycznego. Być może trzeba zrobić badanie słuchu. Proszę pamiętać, że autyzm to zaburzenie wielowymiarowe. Jeżeli Pani córeczka do tej pory rozwijała się prawidłowo, komunikowała się, nie unikała relacji międzyludzkich i nie prezentowała ograniczeń w rozwoju zabawy, to prawdopodobnie nie tędy droga. Proszę się nie martwić i na wszelki wypadek przebadać dziecko (słuch!).
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska
Komentarze