Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Czy to jest autyzm?

Witam,

moja córka ma 22 miesiące. Z dnia na dzień mnie zaskakuje. Potrafi nazywać rzeczy po imieniu i prawidłowo wskazać palcem, umie dużo słówek, zaczyna je łączyć, lecz to mnie nie martwi, martwi mnie to, że jest słaby kontakt wzrokowy, rzadko kiedy patrzy mi w oczy, a jak już to chwilę, czasami w ogóle nie reaguje na imię. Jeżeli ktoś obcy ją woła, czasami w ogóle jest taka obojętna, nawet nie zerknie, inaczej się zachowuje, jeżeli kogoś zna. Widząc inne dzieci jak wpatrują się dłuższą chwilę mi w oczy, niepokoi mnie, że moja córka tak rzadko to robi. Czy to mogłoby oznaczać, że coś jest nie tak? Lubi się bawić razem ze mną, bardzo lubi dzieci, ale te starsze.

Dorota
dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny

dr Agnieszka Sokołowska

Pedagog specjalny

Odpowiedź:

Dzień dobry,


na podstawie pojedynczych objawów nie można formułować diagnozy zaburzeń neurorozwojowych ze spektrum autyzmu. Z Pani opisu wynika, że różne ważne aspekty rozwoju przebiegają prawidłowo. Pani niespełna dwuletnia córeczka posługuje się zrozumiałymi słowami i wyrażeniami, codziennie bogacąc swoje słownictwo. Wskazuje paluszkiem to, co ją interesuje. Świadczy to o jej umiejętności dzielenia pola uwagi z drugim człowiekiem. Interesuje się dziećmi, a dla wielu małych dzieci atrakcyjnymi partnerami są starsze.


Dzieci tak małe jak Pani córeczka bawią się z rówieśnikami raczej w zabawy równoległe (tzn. każde w swoją, obok siebie) niż wspólne, tematyczne. Starsze dzieci uczą ich tego, co nowe, ciekawe. Ocenienie na ile obiektywnie brak jest u niej kontaktu wzrokowego lub jest on zbyt krótki, a także na ile dziecko reaguje lub nie na swoje imię, jest niemożliwe drogą korespondencyjną. Dlatego, jeżeli Pani się niepokoi, proszę skonsultować się ze specjalistą w miejscu Państwa zamieszkania. W ten sposób rozwieje Pani swoje wątpliwości lub ewentualnie otrzyma wskazówki co dalszego postępowania diagnostycznego. Być może trzeba zrobić badanie słuchu. Proszę pamiętać, że autyzm to zaburzenie wielowymiarowe. Jeżeli Pani córeczka do tej pory rozwijała się prawidłowo, komunikowała się, nie unikała relacji międzyludzkich i nie prezentowała ograniczeń w rozwoju zabawy, to prawdopodobnie nie tędy droga. Proszę się nie martwić i na wszelki wypadek przebadać dziecko (słuch!).


Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, problemy rozwojowe

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć