Warszawa

Porady naszych Ekspertów

2,5-letnia dziewczynka nie składająca zdań

Witam serdecznie,

moja córka ma duży zasób słów. Potrafi nazwać większość zwierząt, choć czasem muszę jej przypomnieć, bo myli nazwy foki i hipopotama. Członków rodziny umie nazwać. Sygnalizuje swoje potrzeby nazywając wszystko "siusiu". Ruchowo też nie budzi we mnie żadnego niepokoju. Czasem łączy
dwa wyraz, np. "mama daj", "nie rób", "koniec bajki". Wiele wyrazów za nami powtarza, ale nie buduje zdań. Kiedy o coś ją pytam, np. Czy woda jest ciepła czy zimna?, to mi nie odpowiada. Dopiero kiedy jej zasugeruję odpowiedź to wówczas powie, że np. ciepła. Kiedy z nią chcę ćwiczyć pisanie pionowych linii jest bardzo znudzona. Bez problemu segreguje klocki, pomieszane np. majtki ze skarpetkami. Również niepokoi mnie, że pomimo częstego powtarzania jej, że dynia to dynia to i tak na drugi dzień nie pamięta tego. Ogląda bajki, ograniczyłam jej do 3 godzin w ciągu dnia, choć i tak wiem, że to nadal za dużo. Dużo mówi "po swojemu", ale wplątuje to w słowa prawidłowe. Kontakt z nią też jest, moim zdaniem, prawidłowy. Będę bardzo wdzięczna za odpowiedź, która mnie ukierunkuje, co kupić, by przyśpieszyć rozwój mojej córki.

Viki
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Viki,

 

nie mogę w to uwierzyć, że dziecko w tym wieku ogląda telewizję przez 3 godziny! To jak długo oglądała przed ograniczeniem? Czy Pani zdaje sobie sprawę z faktu niszczenia neuronów w mózgu własnego dziecka!?

 

Oto lektury na ten temat:

 

Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca


Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper


Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion


Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.


Rainer Patzlaff, (2008) Zastygłe spojrzenie, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

 

Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media, Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls.

 

Artykuły w Internecie:


http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html

 

http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/

 

Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp). Radzę wynieść telewizor z domu i rozpocząć intensywne ćwiczenia z Córeczką.

 

Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).


Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" "Sylabami po Krakowie" www.centrummetodykrakowskiej.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć