Droga Pani Mario,
z Pani opisu wnioskuję, że córka ma problem z wymową tzw. głosek zwarto szczelinowaych. Trudno opisać ćwiczenia, które trzeba wykonywać, aby uzyskać realizację tych głosek (szczególnie, że jest ich kilka i w zasadzie do każdej trzeba podejść troszkę inaczej). Spróbuję podpowiedzieć Pani ćwiczenie w przypadku np. głoski cz:
- skoro córka wymawia głoskę sz, to oznacza, że pionizacja języka jest wystarczająca. Głoski sz i cz, to głoski z tego samego szeregu, tzw. głosek dziąsłowych. Ich wymowa polega na tym, że czubek języka musi się unieść do tzw. wałka dziąsłowego (dziąsła za górnymi, przednimi zębami). W przypadku głoski cz, język musi dotknąć tych dziąseł, natomiast w przypadku głoski sz, tylko się zbliża,nie dotyka. Między czubkiem języka a wałkiem dziąsłowym tworzy się tzw. szczelina. Proszę rozpocząć od tego, aby córka dotknęła czubkiem języka w okolicy wałka dziąsłowego. Można to zrobić przy szerzej otwartych ustach, tak aby dało się zauważyć ruch języka. Zwracamy uwagę, aby dziecko poczuło, gdzie znajduje się czubek języka. Następnie polecamy, aby dziecko spróbowało wymówić sylabę "cza" właśnie w taki sposób, tzn. na początku artykulacji czubek języka dotyka wałka dziąsłowego. Trzeba oczywiście zwracać uwagę, aby dziecko próbowała różnicować słuchowo sylaby: "sza" i "cza". Można również wspierać się odczuciami związanymi z innym sposobem artykulacji, tzn. podstawić grzbiet dłoni pod usta i wymawiając sylabę "sza" zwrócić uwagę na swobodny przepływ powietrza. Przy wypowiedzeniu sylaby "cza" będzie odczuwalne lekkie uderzenie prądu powietrza w dłoń.
W obliczu opisanych przez Panią trudności córki, sądzę że najrozsądniej będzie zwrócić się do logopedy po stosowne zaświadczenie i przedstawić wychowawcy w szkole. Poza tym, proszę kontynuować spotkania z logopedą, prosić o pokazanie ćwiczeń, które mogłaby Pani wykonywać w domu.
Pozdrawiam
Alicja Kabała
Komentarze