Rozwój mowy
Witam,
mój syn (2 lata 2 miesiące) niewiele i niewyraźnie mówi. Zakupiłam więc serię "Słucham i uczę się mówić", płyty: Zestaw Sylaby i rzeczowniki, Zestaw Sylaby i Czasowniki, Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze. Moje pytanie brzmi: od którego tytułu najlepiej zacząć czy może dokupić coś jeszcze?
Sławka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sławko,
rozpoczynamy od dwóch pierwszych zeszytów Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się  samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych (nie  muszą być wszystkie) wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska