Córeczka mało mówi
Witam,
moja córeczka ma 3,5 roku i mało mówi. Od września idzie do przedszkola i boje się, że pani się z nią nie dogada. Ma starszego brata i jakoś się dogadują. Byłam z nią u logopedy i kazała żebym jej czytała bajki, a córeczka powtarzała proste słowa. Ja z nią się dogaduję bez problemu, ale inni już trochę gorzej. Mówi proste słowa, tj. "mama da pi" czy "tata atu", tzn. "tata przyjechał autem". Proszę o pilną radę, co mam robić. Czy zacznie dobrze mówić jak pójdzie do szkoły czy mam chodzić do logopedy? Dodam, że wszystko rozumie, jak do niej mówimy.
Renata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Renato,
jest już dramatycznie późno, przecież za półtora roku córeczka powinna podjąć naukę w zerówce, a jej język jest obecnie na poziomie 18-miesięcznego dziecka. Koniecznie należy rozpocząć stymulację. Czytanie bajek niczego  nie zmieni, jest raczej frustrujące dla Dziewczynki, bo nie może rozmawiać o usłyszanej treści.
Polecam:
Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska