Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Podejrzenie Zespołu Aspergera

Witam serdecznie,

na stałe mieszkam w Norwegii i potrzebuję pomocy dla mojego synka (4 lata i 8 m-cy). Do 2 roku życia syn rozwijał się prawidłowo. Wszystko zmieniło się w chwili, gdy poszedł do norweskiego przedszkola w wieku 2 lat (teraz wiem, że to zdecydowanie za wcześnie). W chwili obecnej syn ma bogaty zasób słów (w obu językach), lecz nie potrafi ich używać. Rozumie, co się do niego mówi, potrafi odpowiedzieć na pytanie twierdząco lub przecząco, z pytaniem "dlaczego" ma problem. Bardzo często powtarza zdania, które u kogoś usłyszał (ten sam akcent, ton głosu). Potrafi powtarzać to kilka razy. Bardzo często usłyszane wcześniej zwroty używa adekwatnie do sytuacji. Ponadto syn bardzo często biega po pokoju bez celu, kręci się, czasami chodzi na palcach, macha rączkami. Gdy zwrócę mu uwagę, aby tak nie robił potrafi na chwilę przestać, ale zaraz zaczyna znowu. W jaki sposób reagować na takie zachowanie, jak zwracać uwagę, jak go z tego wyciągnąć? W Polsce syn był diagnozowany pod kątem autyzmu (rok temu). Po 2-godzinnym spotkaniu autyzm został wykluczony (czy tak szybko można postawić diagnozę?). Obecnie syn został skierowany w Norwegii na diagnozę autyzmu, dokładnie zespołu Aspergera.

Logopeda w Polsce poleciła mi pracę z książkami z serii "Słucham i uczę się mówić". Posiadam całą serię. Proszę o wskazówki, od czego zacząć i w jakiej kolejności najlepiej ich słuchać. Próbowałam już z synem ćwiczyć, po kilkudniowym oporze zaczął chętnie ich słuchać i zazwyczaj powtarza. Posiadam również serię logopedyczną "Kocham czytać" zeszyty 1-30. Czy po kolei przerabiać wszystkie zeszyty, czy np. jak syn już opanuje samogłoski to dopiero przejść do wyrażeń dźwiękonaśladowczych? Do momentu postawienia diagnozy chociaż w taki sposób chciałabym ćwiczyć w domu z synem. Czy może lepiej poczekać na postawienie diagnozy w Norwegii?

Agata
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agato,

 

bez względu na to, czy Syn otrzyma diagnozę zespołu Aspergera, czy nie, powinna Pani uczyć go czytać, bo zrównoważony język etniczny (czyli mówienie, czytanie i pisanie) są warunkiem opanowania kolejnych języków.


Paradis, J., Genesee, F., & Crago, M. (2011). Dual Language Development and Disorders: A handbook on bilingualism & second language learning. Baltimore, MD: Paul H. Brookes Publishing.


Rodzice-migranci nie powinni używać języka kraju przyjmującego komunikując się z dzieckiem. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że używanie obcego języka wpływa na lepszą znajomość tego języka u ich dzieci.


Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.


Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.


Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.


Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się na fundamencie pierwszego.

 

Jeśli diagnosta ma doświadczenie może postawić diagnozę autyzmu podczas pierwszego spotkania.


Logopeda, który poleca pomoc i nie tłumaczy, jak z niej korzystać nie posiada pełnych kompetencji.


Naukę czytania wg programu "Kocham czytać" rozpoczynamy od samogłosek, a potem powinna Pani przejść do sylab (bo na wyrażenia dźwiękonaśladowcze pięciolatek jest już za duży). Zwykle wprowadzamy sylaby z P i M tylko w sylabach otwartych (zakończonych na samogłoskę) na potem przechodzimy do B i L. WSZYSTKO JEST DOKŁADNIE OPISANE W PODRĘCZNIKU DOŁĄCZONYM DO SERII.
 

Jeżeli Synek ma prawidłową artykulację to z programu słuchowego należy wykorzystać tylko czasowniki, fleksję i przyimki. Pytań uczymy w ciągu dnia, zadając pytania o wszystko i odpowiadając na nie, by dziecko usłyszało prawidłowe wzory. Warto zastosować program "Pytam i odpowiadam" (www.arson.pl).

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, Zespół Aspergera, opóźniony rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć