Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Jak zacząć czytanie u "opornego" 3,5-latka?

Udało mi się z dużym sukcesem nauczyć czytania starszą pociechę - z wykorzystaniem serii \"Kocham Czytać\".

Teraz \"zabrałem\" się za młodszą latorośł, ale takie samo podeście w tym przypadku nie działa. Od paru miesięcy próbuję nauczyć go samogłosek - wieszając duże samogłoski w różnych miejscach mieszkania, bawiąc się w szukanie takiej to a takiej schowanej gdzieś w pokoju samogłoski, pytając \"co to za literka\" itp.

Teoretycznie to działa, ale mały jednego dnia rozpoznaje bezbłędnie, a innego totalnie się gubi. Jeszcze innego chyba dla frajdy celowo miesza samogłoski (mam wrażenie, że wie, jak powinien odpowiedzieć prawidłowo). W zasadzie nie bardzo jest jak przejść do sylab. Powiesiłem też kilka co bardziej oczywistych sylab (kurę mówiącą\"KO\", Baranka z \"BE\" i krowę z \"MU\"). Rozpoznaje te sylaby, ale z obrazkiem - bez obrazka już nie zawsze.
Czy odpuścić i poczekać pół roku albo rok (albo dłużej?), czy może próbować jakiś innych metod/zabaw? Jakich? Syna nie trzeba zmuszać do tych zabaw, bawi się \"w samogłoski\" entuzjastycznie, ale jakoś brak postępów, pomimo kilkumiesięcznych już prób.

Grzegorz
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Drogi Panie Grzegorzu, przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.


Nie może Pan zaprzestać swych działań, właśnie dlatego, że wyraźnie widać, iż nauka w wypadku Syna będzie trwała dłużej . Może jeszcze nie skończył się u niego proces kształtowania się dominacji stronnej, może jest lewooczny lub lewouszny, może w linii męskiej występuje w rodzinie dysleksja i Synek jest nią zagrożony. Proszę nie oczekiwać takie samego  tempa pracy jak z Córką. Warto wprowadzić program słuchowy "Samogłoski" (www.we.pl) dziecko będzie podczas słuchania (w słuchawkach) śledzić zapisane samogłoski. Polecam także pomoce : "Gdzie jest A?" oraz "Samogłoski" (Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej). Synek może mieć przyklejone samogłoski do klocków, ładować je na ciężarówkę.
Dzieci żywo reagują także na "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).

 

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: nauka czytania, Metoda Krakowska, dominacja stronna

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć