Pomoc dla dzieci w pierwszej klasie
Dzień dobry Pani Profesor,
dwa tygodnie temu otrzymałam pracę w szkole podstawowej w 1 klasie, gdzie okazało się, że 3 dzieci nie czyta (jedno z nich ma orzeczenie). Byłam na szkoleniu, które Pani prowadziła więc od razu wprowadziłam im na zajęciach wyrównawczych książeczki \"Kocham czytać\", niestety dzieci te cały czas próbują głoskować z kiepskim efektem. Co jeszcze mogłabym dla nich zrobić? Pracujemy też na serii \"Moje sylabki\". Niestety pozostałe dzieci czytające czytają bez zrozumienia. Także na własne oczy widzę teraz to, o czym Pani mówiła na szkoleniu, a dodam tylko, że moja 5-letnia córka dzięki Pani metodzie czyta, a 2-letni syn zna i czyta samogłoski.
Pozdrawiam i proszę o odpowiedź
Magda

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdo,
z powodu moich nieustannych wyjazdów musiała Pani długo czekać na odpowiedź, być może znalazła ją Pani już sama. Dzieci, które głoskują są w trudniejszej sytuacji niż te które uczą się czytania od początku (bez wcześniejszego poznania nazw liter lub głoskowania). Z pewnością nie wystarczy Pani czasu, by w ciągu dwóch miesięcy jakie zostały do końca roku nauczyć dzieci czytać ze zrozumieniem. Stanie się to zadaniem dla rodziców. Powinna Pani pokazać rodzicom jakie są trudności i wyjaśnić skąd one powstały, a także zachęcić do ćwiczeń podczas wakacji.
Teraz radzę wprowadzić zabawy sylabami, my to nazywamy tajemniczym językiem zwierząt, dzieci tworzą i czytają pseudowyrazy zbudowane z sylab. Są też w Wydawnictwie Wir Krzyżówki sylabowe.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska