Co po serii "Kocham czytać"?
Pani Profesor,
jaki powinien być następny krok po serii \"Kocham Czytać\"? Junior ma 5.5 roku, piewsze 17 zeszytów skończył ok roku temu i od tego czasu coraz lepiej radzi sobie z czytaniem - w tym tekstu z małymi literami (nauczył ich się \"jakoś sam\"...). Tekst z małymi literami idzie mu jednak powoli i traci cierpliwość po paru zdaniach. Ostatnio znalazł zeszyt nr 18 (którego wcześniej nie chciał czytać - chyba efekt znużenia serią, który teraz już minął) i \"wciągnął\" go na jeden raz, czytając nieomal bez zacięć. Od razu zażądał \"więcej\", a ja odkryłem ciąg dalszy serii, w zielonym pudełku ;)
I teraz - co po zeszycie nr 30 (widzę, że oddzielnie jest jeszcze do kupienia nr 31 i 32)? Czytanie dużymi literami idzie młodemu bezproblemowo, chciałbym go jednak jakoś wprawić w tekst z małymi literami. Radzi sobie z nim wprawdzie, ale znacznie mniej płynnie. Czy skupić się na jakichś konkretnych książkach, czy po prostu liczyć na to, że sam się wyrobi, brnąc po trochu przez te pozycje, które z racji tematu go zainteresują?
Chciałbym wykorzystać jego zapał do czytania, w przedszkolu jest jednym z jedynie 2 dzieci, które potrafią w miarę płynnie czytać, wyraźnie napawa go to dumą i motywuje.
Grzegorz

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Drogi Panie Grzegorzu,
proszę pozwolić Juniorowi samodzielnie przejść na czytanie małych liter, to zdecydowanie najważniejsza samodzielna aktywność mózgu dziecka. Nie chodzi tylko o to, że Syn zbuduje poczucie, że może sprostać każdemu wyzwaniu, ale przede wszystkim o niezwykle ważne uczenie się przez analogię. Zapewniam Pana, że zrobi to samodzielnie. Oczywiście jeśli chce Pani przyśpieszyć ten efekt, proszę dać Synowi  zielone  zeszyty "Kocham czytać" - Syn zobaczy, że dzięki czytaniu może dowiadywać się ciekawych rzeczy o świecie. Ta zielona seria to podróże po różnych krajach, poznawanie kultur, ludzi i regionalnych potraw. Od 31 rozpoczyna się seria podróży po kraju.
Jeśli Junior zainteresuje się jakimś krajem, może Pani podsunąć mu encyklopedię dla dzieci, do obejrzenia - fotografie, rysunki, a od czasu do czasu Syn sam przeczyta podpis pod zdjęciem, które go zainteresowało i nawet nie będzie wiedział, że oto sam uczy się czytać małymi literami. To działa i przyniesie satysfakcję Synowi i Ojcu.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska