Dlaczego głoskowanie nadal jest w programie?
Pani Profesor,
jako pedagog na co dzień spotykam się z rodzicami, którzy mówią otrudnościach jakie dzieci 5,6,7-letnie mają z głoskowaniem. Wiele razy uświadamiałam nauczycielom i rodzicom, jak szkodliwe dla dzieci nieumiejących czytać są próby nauczenia ich głoskowania. Nauczyciele nic z moich słów nie rozumieją, a rodzice i tak ćwiczą głoskowanie, bo przecież nauczycielka tego wymaga. Co można zrobić, żeby zmienił się program? Żeby dzieci uczyły się najpierw czytać, a potem ewentualnie głoskować? Czy naprawdę musimy przyglądać się bezradnie jak dzieci tracą chęć do nauki i do książek, bo trudno im zrozumieć to co czytają?
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
od lat walczę z głoskowaniem. Powstały prace magisterskie i doktorskie na ten temat. Są wyniki badań naukowych. Jest nasz podręcznik do klasy pierwszej, i program "Moje sylabki". Musiałybyśmy mieć kogoś znajomego w Ministerstwie by rozbić ten beton. Nadal królują zwolennicy głoskowania, i taki elementarz powstał na zamówienie pani minister. Pozostaje nam strajk lub praca u podstaw. Wybrałam to drugie i jak Siłaczka, wraz z całym już dużym zespołem uczymy czytać sylabami. Program oczywiście zawsze można zmienić, bo znam wiele przedszkoli i nieco mniej szkół, w których kreatywni nauczyciele podjęli innowację i uczą czytać z naszych podręczników, ale to wymaga nieco więcej pracy niż podczas prowadzenia rutynowych lekcji. Jak zawsze ważny jest czynnik ludzki.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska