Droga Pani Małgorzato,
lekarz laryngolog powinien określić obecny stan błony bębenkowej. Nie bez znaczenia jest także czy czasowy niedosłuch dotyczył ucha lewego, czy prawego. Jednak, bez względu na te trudności w nabywaniu systemu językowego córeczka mówi zbyt mało, konieczne jest systemowe i intensywne wsparcie nie tylko rozwoju mowy, ale wszystkich funkcji poznawczych, bo brak mowy zawsze powoduje ubytki w myśleniu.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl
Terapia systemowa obejmuje:
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze". Po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki cz.l".
Pojedyncza lekcja trwa 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się, by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl)
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze