Droga Pani Moniko,
bardzo ważne jest stymulowanie umiejętności zadawania pytań, można skorzystać z pomocy E. Wianecka "Pytam i odpowiadam" (www.arson.pl). Podczas jazdy samochodem można formułować różne pytania i czekac na reakcję dziecka. Należy zadawać dziecku pytania i odpowiadać na nie, tak by dziecko nauczyło się je najpierw rozumieć. Lista pytań, które powinny się pojawiać podczas ćwiczeń oraz w codziennych rozmowach: czego nie ma? czego brakuje? czego nie było? czego brakowało? co będzie? kogo nie ma? kogo brakowało? kto przyjdzie/przyjedzie? Dla kogo? co się stało? co się dzieje? co się stanie? dlaczego? komu? czemu? z kim? z czym? O kim? O czym? Jaki? Jaka Jakie? z jakiego? Z jakim? Z czym? Z kim? Który? Która? Które? Gdzie? Którędy Ile? Dlaczego? Najważniejsze dla poprawy umiejętności powtarzania dłuższych wyrazów jest czytanie tekstów. Zachęcam do prowadzenia dzienika wydarzeń. Jak pisać dziennik można poczytać w blogu – dr Elżbiety Ławczys www.dwujezycznosc.blogspot.com. Dzieci chętniej powtarzają i zapamiętują zadania, które dotyczą ich samych. Zapisy pozwalają im lepiej zrozumieć sytuacje i uczyć się słownictwa i gramatyki.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze