Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dwuipółlenie dziecko mało mówi

Szanowna Pani Profesor,

Piszę do Pani w takiej sprawie: w czerwcu bieżącego roku miałam spotkanie z dziewczynką w wieku 2,4 lat, zauważyłam, że bardzo mało mówiła, tylko pokazywała, jak czegoś chciała od rodziców to brała ich za rękę bądź wchodziła na nich i im pokazywała czego chce. Nie używała słowa daj, w ogóle prawie nie mówiła tylko wydawała z siebie dźwięki a'la pojękiwanie. Od października zaczęłam przychodzić do owej dziewczynki na zajęcia (niestety raz w tygodniu na 30 minut). Udało się wywołać u niej słowo daj i jest używane przez nią. Jak nazywa zwierzęta używa wyrazów dźwiękonaśladowczych (kot to miau, pies - hau, baran - be, świnka - dźwięk chrumkania).

Dziewczynka rozumie, wykonuje polecenia, ale nie chce powtarzać. Rodzice zakupili Pani pozycję książkową "Słucham i uczę się mówić" jednak dziewczynka szybko się nudzi. Prosiłam rodziców by konsekwentnie z nią pracowali (nie zawsze jest to wykonywane).

Dziewczynka używa takich słów :
MAMA
TATA
PAPA
AM- jak jest głodna
MMMM- jak coś smakuje
DA(j)- daj
JAJA-jajo
JAJA-lalka
SISI - siusiu
TOTOOO- co to?
TATI- ????
BA- bańki
BABA- królik
BRUM BRUM- samochód
TAK
NIE
AU- jak się uderzy
GILIGLIGILI- jak nas gilgocze
KOKE-kot (jeden raz i to nie w naszej obecności)
NANA- miś

Wczoraj udało się nazwać kota - cici
auto - powie dzieląc na sylaby
Oliwka - poprzez dzielenie na sylaby [O - li - fka]

Dziewczynka jest bardzo ruchliwa lubi tańczyć, lubi układać puzzle, chętnie pokazuje, co znajduje się na obrazkach.
Mam wrażenie że przez to, że nie ma kontaktu z rówieśnikami, nie ma też motywacji do mówienia.
Ponad to pije mleko wieczorami z butelki (rozmawiałam z rodzicami o tym by odstawili butelkę - mówią że spróbują).
Dziewczynka jest również zapampersowana, nawet w domu nosi pampersy.

Martwi mnie to, że nie chce mówić, jak próbujemy coś powtórzyć, to mówi "nie" i się odwraca. Ale np. potrafi wziąć książeczkę usiąść w fotelu i sobie ją czytać używając głoski, a zmieniając melodię.

Czy jest coś co mogłabym z nią jeszcze robić, może powinnam poprosić rodziców by skonsultowali się z bardziej doświadczonym logopedą (jestem rok po zakończeniu studiów).

Proszę o pomoc i czekam na odpowiedź. Pozdrawiam, Zuzanna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Zuzanno,

 

powinna Pani uświadomić rodzicom, że zajęcia raz w tygodniu po 30 minut, to kropla w morzu potrzeb. Słownictwo dziewczynki jest na poziomie dziecka 15- miesięcznego dziecka. Rodzice muszą pracować codziennie przez godzinę przy stoliku, by w ciągu kolejnych dwóch lat zbudować system językowy, aby dziewczynka mogła razem z rówieśnikami rozpocząć edukację w zerówce. Nie wiem gdzie Pani kończyła studia logopedyczne, jeśli w Krakowie, to z pewnością jest Pani przygotowana do prowadzenia zajęć z dzieckiem z alalią. Jeśli czuje Pani, że brakuje Pani wiedzy proszę raczej sięgnąć po lekturę, a nie rezygnować z niesienia pomocy. Pracę z dzieckiem z alalią opisałam w moje ostatniej książce, gdzie znajdzie Pani także opisy ćwiczeń.


Program słuchowy należy stosować 10 minut dziennie każdego dnia jedną z 7 pierwszych płytek (Samogłoski, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, 4 części Sylaby i rzeczowniki oraz i część sylaby i czasowniki l. pojedyncza). Ważne są także ćwiczenia sprawności manualnej i analizy i syntezy wzrokowej. Wiele pomocy ważnych na początkowym etapie terapii znajdzie Pani na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl

 

Proszę przypomnieć rodzicom o całkowitym zakazie TV i innych wysokich technologii.

 

Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć