Dziecko większość liter zastępuje literką "H"
Mam córeczkę, która ma 3,5 roku, teraz od września zaczęła chodzić do
przedszkola. Jej problemem jest niewyraźna mowa, zamiast większość liter, które są na początku zastępuje literka "h" czyli "sowa" - wg niej "howa", ale jak literka "s" znajduje się w "środku" wyrazu np. "lasy" to potrafi wymówić "s" poprawnie. I tak jest z większością jej słów, np. na wodę mówi - "hoda".
Walczymy też z literką "k", bo zamiast niej mówi "t"... Chodzimy do logopedy, na razie raz w miesiącu, staramy się z nią ćwiczyć w domu, ale jest niechętna do tego, w nauce pomagamy sobie serią logopedyczną "Kocham czytać", mam wszystkie części więc skupiam się na zeszycie 5 i zeszycie 7 (fi, wu, że, są).
Czy to wystarcza? Jak mogę jej pomoc jeszcze... Bo nie wiem, co mam robić. Izabela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izabelo,
wizyta u logopedy raz w miesiącu nie może przynieść żadnych efektów. Fakt, że dziewczynka zamienia głoski "s", "z" na początku wyrazu na "h" jest zjawiskiem rozwojowym, także "t", "d" zamiast "k" i "g", ale w tym wieku takie zamiany powinny już zanikać.
Dlatego zachęcam do słuchania wypowiedzi językowych Program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze",  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Warto też ćwiczyć sprawność manualną i naprzemienne ruchy (np. rowerek).
Serdecznie pozdrawiam,
Jagoda Cieszyńska