Droga Pani Magdo,
Jeśli dziecko rozumie, a nie mówi koniecznie trzeba mu pomóc, bo każda dysharmonia rozwojowa powoduje inne problemy, zarówno poznawcze jak i emocjonalne.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 20 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje. Do ćwiczenia powtarzania samogłosek można zastosować układankę "Gdzie jest A?" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Dzieci świetnie reagują na książeczki z serii "Kocham czytać" (
www.we.pl) i bardzo szybko zaczynją powtarzać sylaby, a potem łączyć je w słowa, a słowa w zdania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
Komentarze