Droga Pani Ewo,
Mowa jest niezwykle ważnym wyznacznikiem rozwoju intelektualnego, dlatego trzeba podjąć natychmiastową stymulację, która obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów - bardzo ważne "Układanki lewopółkulowe" -
www.konferencje-logopedyczne.pl),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" -
www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (
www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (
www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze
Aha, znam również OSOBIŚCIE 5-latka, który do 3 lat praktycznie poza sylabami i to w niewielkim zakresie nie mówił NIC. A teraz potrafi przegadać (i to w sposób dość inteligentny nawet jak na 5-latka) nie jedną z dorosłych osób. Normalnie buzia mu się nie zamyka. A Pani swoimi poradami wpędza niesłusznie ludzi i dzieci w kompleksy
dodany: 2013-10-27 09:44:50, przez: Asia
Szanowna Pani Profesor, dwulatek w słuchawkach? czy to jakiś żart? Chyba że ma Pani na myśli 180 sesji dziennie takiego odsłuchu, bo moje 2-letnie dziecko dłużej niż 10 sekund na główce poza czapką niczego nie utrzyma. Jest Pani jedynym logopedą, który wypowiada się w internecie w kontekście natychmiastowej pomocy logopedycznej DWULATKOWI, zwłaszcza jeśli ten przecież coś mówi, a tym bardziej wszystko rozumie. Czytałam kiedyś Pani wypowiedź spychającą metodę Domana na margines, oczywiście na rzecz Pani metody, mimo że oglądałam niewiarygodne rezultaty metody Domana.
dodany: 2013-10-27 09:40:59, przez: Asia