Strach u 5-latki po obejrzeniu bajki
Witam,
W zeszłym tygodniu Pani w przedszkolu puściła bajkę dzieciom, którą przyniosło jedno z dzieci nie sprawdzając co to za bajka, a była to straszna bajka o staruszku, który porywał dzieci itd. Pani wyłączyła bajkę po 10 min. kiedy zorientowała się co to za bajka, ale moja córeczka od tygodnia boi się wszystkich staruszków czy dużych panów na ulicy czy też w sklepie, aż zaciska ręcę i widzę, że jej się pocą z nerwów i chowa się za mnie. Już nie wiem co robić. Tłumaczę, że to bajka była itd. z Panią już też porozmawiałam, ale widzę, że jest gorzej, a nie lepiej.
Proszę o pomoc co mam powiedzieć, jak wyeliminować strach u córki.
Agnieszka

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Proszę rozmawiać dużo z córeczką na temat jej lęków. Pytać w konkretnej sytuacji czego się boi, wspólnie zastanowić się czy rzeczywiście występuje jakieś zagrożenie od strony danej osoby. Proszę przekazać jej wiedzę o tym jakie sytuacje są niebezpieczne i należy ich unikać, a jakie nie np. nie wsiada się do samochodu nieznajomego, ale można w obecności rodzica porozmawiać z obcym mężczyzną. Co zrobić w konkretnej sytuacji np. poprosić o pomoc innego dorosłego. Pokazywać jej, że spotkanie starszego mężczyzny samo w sobie nie jest zagrażające. Jeżeli macie w otoczeniu miłego starszego pana warto się z min spróbować zaprzyjaźnić.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak