Droga Pani Sylwio,
Nie pisze Pani czy Synek mówi mało w obu językach? Czy program opracowany przez logopedę jest w języku angielskim? Czy Pani mówi do dziecka w języku polskim, a ćwiczy w języku angielskim? To ważne dla mnie informacje.
Zasada ogólna jest taka, że w polskim domu mówi się KONSEKWENTNIE w języku polskim. Oznacza to, że nie powinna Pani prowadzić ćwiczeń w języku angielskim.
Brak mowy u Synka może być wynikiem źle prowadzonej dwujęzyczności, ale także alalii lub afazji.
Konieczne jest podjęcie natychmiastowej, systemowej, całościowej intensywnej terapii prowadzonej w domu we współpracy z terapeutą (spotkanie raz w tygodniu). Terapia systemowa obejmuje:
- program słuchowy (CODZIENNIE, W SŁUCHAWKACH),
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małej motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji (dobieranie takich samych obrazków, klocków itp)
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!),
- ćwiczenia rozumienia mowy (rzeczowniki, czasowniki) i spełniania poleceń,
- nauka czytania ("Kocham czytać" i "Sylaby inaczej").
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii. Konieczna jest całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić", najpierw Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze
mój synek w czerwcu skończył 4 latka i prawie nic nie mówi,kilka pojedyńczych słów(mama.baba,dada,nie) i tylko tyle. od urodzenia ma zdiagnozowane opóźnienie psychoruchowe. Od 3,5 roku jesteśmy pod stałą opieka logopedy,psychologa i rehabilitanta.Jestem zaniepokojona bo wsumie przez ten cały czas nie zauważyłam jakiejś dużej zmiany.Co mam jeszcze więcej zrobić w tym zakresie?? proszę o pomoc.
dodany: 2013-10-08 11:29:33, przez: agnieszska