Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Opóźniony rozwój mowy

Dzień dobry,
Mój syn ma 27 miesięcy i wciąż nie mówi (tylko proste pojedyncze wyrazy i swój język). Niestety ma do opanowania 4 języki. Widzę, że jest mu ciężko, kiedy nie rozumie dzieci w piaskownicy. Kiedy pomimo tych trudności powinien zacząć mówić?

Renata
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Renato,

Nie mam wielu informacji, by próbować rzetelnie odpowiedzieć na Pani pytanie. Najważniejszy dla rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dziecka jest język etniczny. Rozumiem że w Pani sytuacji są one dwa. Nie wiem ile czasu może ojciec spędzać z dzieckiem? Jeśli niewiele wybieramy język matki. Potem język ojca. Jeśli dziecko chodzi do żłobka, to sytuacja jest bardzo niekorzystna. Język porozumiewania się między Rodzicami (prawdopodobnie angielski) należy zostawić szkole. Ponieważ dziecko jest już duże musi Pani sama prowadzić stymulację, bo bez Pani pomocy dziecko nie będzie rozwijało języka.

Terapia systemowa obejmuje:

- program słuchowy,

- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,

- ćwiczenia dużej i małe motoryki,

- ćwiczenia pamięci,

- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków wg wzorów),

- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,

- ćwiczenia kategoryzacji,

- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).

Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego.

Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio, komputer).

Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.

Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4 minuty.  Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.

Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej to słuchanie wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" najpierw "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze", a potem - "Sylaby i rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.

 

Serdecznie pozdrawiam

JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: opóźniony rozwój mowy, wielojęzyczność, stymulacja

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć