Droga Pani Magdaleno,
Pani jako emigrantka nie może uczyć dziecka języka angielskiego, nie tylko dlatego, że nigdy nie opanuje Pani prawidłowego akcentu, ale także dlatego, że Pani uczy języka polskiego. W tej sytuacji dziecko będzie zupełnie zagubione.
Czytać w języku polskim należy uczyć poprzez rozpoznawanie sylab, a nie
liter. Nie znam programu turnusów i nie wiem, jak była tam prowadzona
terapia. Metoda krakowska to 17 technik, bez których trudno sobie
wyobrazić pozytywne efekty.
Terapia obejmuje przede wszystkim:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków
wg wzorów),
- nauka czytania (Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania)
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem
języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do
wypowiedzianego.
Budowanie systemu językowego do komunikacji jest priorytetem w
terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych
oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio,
komputer).
Ćwiczenia rozwojowe opisane są w książce "Metoda Krakowska wobec
zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum
autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także
szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4
minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa
razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie
wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i
rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie
(www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu
eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie
lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska
Komentarze