Dziecko autystyczne w Irlandii
Witam Pani Profesor.
Wiem, że problem dwujęzyczności dzieci autystycznych poza granicami kraju często pojawia się na tym forum, lecz ja jednak chciałabym się dowiedzieć czegoś konkretnego na temat szans mojego dziecka.
Zacznę od tego iż mieszkamy w Irlandii, my rodzice jesteśmy Polakami, w domu używa się języka polskiego, a pięcioletni syn ze stwierdzonym autyzmem w tym roku rozpocznie edukację w szkole podstawowej. Dziecko uczęszczało przez dwa lata do irlandzkiego przedszkola.
Chciałabym prosić Panią o wskazówki jak skutecznie edukować dziecko w systemie dwujęzycznym (wiem, że uważa Pani za absurd edukację dziecka w innym języku niż rodziców, jednak sytuacja materialna zmusiła nas do tak drastycznych wyborów).
A oto krótki opis mojego syna: chłopiec zaczął mówić kilka miesięcy temu (po polsku), w tym momencie używa tylko rzeczowników i czasowników, jest edukowany przeze mnie w domu w języku polskim, zna polskie litery i potrafi je napisać i przeczytać. Co kilka miesięcy jeździmy do Polski na turnusy logopedyczne, na których stosowana jest m.in. edukacja z elementami metody krakowskiej.
W związku z powyższym zależy mi na informacji jak wprowadzić go w system nauki języka angielskiego, w sposób (jeśli takowy w ogóle istnieje) nie mieszający mu w głowie, ponieważ jak wiadomo np. znana mu polska litera "c" w języku angielskim będzie brzmiała jak "K".
Czy istnieje jakieś dla chłopca jakieś dobre rozwiązanie?
Czy powinnam dalej edukować go w języku polskim czy razem ze szkołą, którą rozpocznie we wrześniu, przejść na język angielski (czyli np. czytać znajome mu "C" jako "K")?
Będę bardzo wdzięczna za porady i wskazówki.
Pozdrawiam serdecznie
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno,
Pani jako emigrantka nie może uczyć dziecka języka angielskiego, nie tylko dlatego, że nigdy nie opanuje Pani prawidłowego akcentu, ale także dlatego, że Pani uczy języka polskiego. W tej sytuacji dziecko będzie zupełnie zagubione.
Czytać w języku polskim należy uczyć poprzez rozpoznawanie sylab, a nie
liter. Nie znam programu turnusów i nie wiem, jak była tam prowadzona
terapia. Metoda krakowska to 17 technik, bez których trudno sobie
wyobrazić pozytywne efekty.
Terapia obejmuje przede wszystkim:
- program słuchowy,
- ćwiczenia spostrzegania wzrokowego,
- ćwiczenia dużej i małe motoryki,
- ćwiczenia pamięci,
- stymulacje lewej półkuli mózgu (szeregi, sekwencje, układanie klocków
wg wzorów),
- nauka czytania (Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania)
- ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego i przez analogię,
- ćwiczenia kategoryzacji,
- ćwiczenia rozumienia sytuacji społecznych (dziennik wydarzeń!).
Wszystkie te ćwiczenia warunkują skuteczną naukę mowę ze wsparciem
języka pisanego. Chłopiec będzie uczył się od słowa przeczytanego do
wypowiedzianego.
Budowanie systemu językowego do komunikacji jest priorytetem w
terapii. Konieczne jest konsekwentne stosowanie reguł wychowawczych
oraz całkowita rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji (TV, radio,
komputer).
Ćwiczenia rozwojowe opisane są w książce "Metoda Krakowska wobec
zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum
autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl). Tu omawiam także
szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwać 3-4
minuty. Każde konkretne ćwiczenie, polecenie może być powtórzone dwa
razy, jeśli dziecko nie wykona zadania należy to zrobić ręką dziecka.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to słuchanie
wypowiedzi językowych program: "Słucham i uczę się mówić" - "Sylaby i
rzeczowniki" oraz "Sylaby i czasowniki l. pojedyncza", 30-40 minut dziennie
(www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu
eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie
lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska