Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Brak mowy u 2-latki

Witam,
Moja córka skończyła właśnie 2 lata. Jest żywym kontaktowym dzieckiem, które lubi bawić się z rówieśnikami albo starszymi dziećmi. Niestety do tej pory mówi jedynie mama, baba, dziadzia, opa opa (spacer), ta (tak), nie. Ale nie woła "mama" czy "baba" jak chce żeby ktoś przyszedł. Ulubionym dźwiękiem jest "eee". Niedawno nauczyła się naśladować (niewyraźnie) niektóre zwierzęta. Od dawna ma kontakt z książeczkami, w których umie pokazać to o co się ją pyta, reaguje na polecenia, choć bywa, że nie chce czegoś zrobić.
Urodziła się w 39 tc miała 10 pkt, w 2 mż zdiagnozowano u niej dysplazje i przez 4 msc nosiła frejkę. Potem nie potrafiła samodzielnie nadrobić ruchowo. Pomimo, że wszyscy mówili, że sama nadrobi w końcu udałam się po pomoc do rehabilitanta (bobath) i mała w 18 mż zaczęła chodzić.
Przestudiowałam wątki i Pani porady odnośnie niedorozwoju mowy i zamówiłam:
"Układanki lewopółkulowe", "Wczesna interwencja terapeutyczna", "Kocham Czytać" 1-5, "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze".
Rozumiem, że mam odstawić tv (niestety do tej pory często), wszystkie zabawki grające. Lubi słuchać kołysanek do snu - czy możemy zostawić?
Czy mogę prosić o jeszcze jakieś rady?
Czy są jacyś specjaliści metody krakowskiej w Łodzi?
Boję się czy to nie autyzm itp.

Agnieszka
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Agnieszko,

Na razie proszę zrezygnować ze słuchania kołysanek. Może jej Pani zaśpiewać (do prawego ucha!), ale dopóki nie pojawią się zdania gramatycznie poprawne nie należy nadmiernie stymulować prawej półkuli mózgu. Z opisu nie wynika, że Córeczka ma zaburzenia ze spektrum autyzmu, ale w związku z opóźnionym rozwojem ruchowym ważne jest stymulowanie rozwoju poznawczego. Niestety w Łodzi nie ma terapeuty pracującego metodą krakowską, najbliżej jest Warszawa. 
Warto pojechać 3-4 razy, by zobaczyć jak wyglądają wszystkie ćwiczenia i 
prowadzić stymulację w domu.
Pani doświadczenia z rozwojem ruchowym Córeczki pokazały, że nie warto 
czekać, aż dziecko samo się czegoś nauczy, ważne, by dostarczyć 
odpowiednich doświadczeń.
Warto przeznaczyć godzinę dziennie na pracę przy stoliku. Istotne jest 
także ćwiczenie sprawności manualnej. Córeczka powinna umieć naśladować 
linię poziomą i pionową. Ważne są też ruchy naprzemienne nóg (rowerek).


Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.
a

Przeczytaj również

Warto zobaczyć

Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane popularnie jako "RODO"). Pragniemy poinformować cię iż dbamy o twoją prywatność i bezpieczeństwo twoich danych. Stosujemy się do zasady minimalizacji zbieranych danych. Strona czasdzieci.pl używa plików cookie by świadczyć Państwu usługi na najwyższym poziomie. Możecie Państwo w każdej chwili zmienić ustawienia cookie swojej przeglądarki. Więcej informacji oraz przysługujące ci prawa znajdziesz w naszej Polityce prywatności. Zamknij (×)