Mowa u dziecka
Witam,
Mój synek ma 2 lata i 8 miesięcy. Jest dobrze rozwinięty ruchowo. W wieku 2 lat znał czynnie około 35 słów. Teraz zasób jego słownictwa znacznie poszerzył się. Buduje proste zdania. Wszystko rozumie i wykonuje polecenia, ale mówi bardzo niewyraźnie. Omija pierwsze sylaby wyrazów ("acy" zamiast "Bonifacy"), nie wymawia literki "k", nie używa przedimków ("idziemy domu" zamiast "idziemy do domu"), w dziwny sposób formułuje przeczenia ("chcę nie", "idę nie"). Zaczynam trochę niepokoić się jego mową. W jaki sposób mogę pracować z nim w domu by pomóc mu w rozwijaniu mowy. Jakie zabawy (i zabawki) wpływają na rozwój mowy dziecka?
Pozdrawiam,
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
Cieszę się, że jest Pani odpowiedzialną Matką, obserwującą rozwój swojego Dziecka. Opisane przez Panią zjawiska językowe u Synka są rozwojowe, ale... wskazują na nieznaczne kłopoty z linearnym, sekwencyjnym przetwarzaniem informacji i mogą (ale nie muszą) oznaczać w przyszłości problemy typu dyslektycznego. Odwracanie porządku wyrazów w zdaniu, eliminowanie przyimków, redukowanie sylab jest częstym objawem skrzyżowanej lateralizacji, lewouszności, choć zdarzają się także dzieciom prawostronnie zlateralizowanym. Synek jest mały, nie warto czekać, aż będzie miał kłopoty. Lepiej poćwiczyć funkcje linearne wcześniej, w zabawie, by później edukacja nie była dla dziecka problemem.
Radzę:
1) Program słuchowy, tylko jedną płytkę "Trudne głoski" (www.arson.pl) - proszę pamiętać, by Synek słuchał w słuchawkach) ok. 10 minut dziennie.
2) Naukę czytania w zabawie "Kocham czytać" (www.we.pl),
3) "Układanki lewopółkulowe" (www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska