2-latek nie mówi
Witam,
Mój synek ma 2 lata i 4 miesiące mówi jedynie mama i nie.
Rozumie każde polecenie, potrafi przynieść i wskazać każdy przedmiot. Umie i zanucić melodię, która wpadnie mu w ucho. Gdy był młodszy mówił papa, brum brum, brawo, baba. Kiedy chce gdzieś iść lub prosi o coś mówi mama, kiedy ja go o coś pytam mówi nie lub kiwa głową, że tak. Czy powinnam się martwić? Jak mogę mu pomóc w nauce mówienia?
Katarzyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Katarzyno,
Powinna się Pani martwić, gdyż regres w rozwoju mowy może być oznaką zaburzeń rozwojowych. Koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo chłopiec powinien budować już zdania, zadawać pytania i językowo opisywać świat. Radzę zastosować program "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia", "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Sylaby i rzeczowniki" (www.arson.pl) - koniecznie w słuchawkach, nawet po 3-4 minuty dziennie.
Dobrą motywacją do powtarzania sylab i wyrazów jest wspólna zabawa w czytanie "Kocham czytać" - www.we.pl.
O terapii przeczyta Pani w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" www.we.pl lub "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" - www.konferencje-logopedyczne.pl.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska