Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Zachowanie dziecka autystycznego

Pani Profesor,
Dzięki Pani odpowiedzi z listopada trafiliśmy do pani Barbary Bauman-Bielawskiej w Bydgoszczy i jesteśmy zachwyceni terapią. Samuel w tej chwili mówi wszystko, prowadzi dialogi, pyta, odpowiada, używa czasu teraźniejszego, przeszłego, przyszłego... Nie wszystko jest jeszcze super wyraźnie wypowiedziane, ale ćwiczymy. A pani Basia jest fantastyczną osobą. Jednakże syn ma jeszcze pewne cechy, których nie potrafimy wyeliminować: kiedy się cieszy to skacze lub macha rękami, bardzo często łapie się za sisiola, płacze kiedy młodsza siostra płacze i mówi wtedy, że boi się płakania. Kiedy zwracamy mu uwagę to przestaje, potrafi nawet się powstrzymać kiedy wie, że go obserwujemy. Nie wiem gdzie szukać pomocy i do jakiego lekarza/terapeuty się udać (pani Basia zaznaczyła, że zajmuje się bardziej mową, a nie całościową terapią spektrum autyzmu). Bardzo proszę o radę.



Pozdrawiam
Anna
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Anno,

Wraz z postępem w rozwoju mowy zawsze obserwujemy poprawę zachowań społecznych i coraz lepsze radzenie sobie z emocjami. Dobrze byłoby włączyć do terapii historyjki obrazkowe, które pozwalają nam mówić o emocjach, jakie przeżywa dziecko, o regułach społecznych. Warto skorzystać z techniki "Dzienniki wydarzeń". Są gotowe karty w wydawnictwie Wir (www.wir-wydawnictwo.com), ale zwykle na początku zapisujemy wydarzenia z życia dziecka. Całą systemową terapię opisałam w nowej książce, która ukazała sie w lutym "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopeyczne.pl).

Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska

Zobacz inne porady w tematyce: autyzm, terapia, metoda krakowska

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Witam. Jestem mamą 11 letniego syna. Moj syn jest zdolny, osiąga bardzo wysokie wyniki w szkole. Jednak ma trudności z nawiązaniem kontaktu z kolegami i kolezankami w klasie. Zazwyczaj jest sam, zdarza się czasami rozmawiać mu z innymi, Na lekcjach zapytany ptzrz nauczyciela, odpowida, sam też chętnie się zgłasa. Ale rówiesnicy to dopiero jest problem. Sam mowi, że się wstydzi z nimi rozmawiać, ale bardzo chciałby z nimi rozmawiać. Jeśli koledzy wyjdą z inicjatywą np. rozmowy, zabawy- chętnie bierze w tym udział. Jest wtedy bardzo zadowolony. Ale sam nie wykaże takiej inicjatywy. Co robić?

dodany: 2015-03-21 22:26:16, przez: Marta


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć