10-latek z problemem czytania
Mam 10-letniego syna, który zaczął mówić mając 3,5 roku.
wcześniej nie mówił nic. Wszystko pokazywał nam palcem. Mowę miał bardzo ciężką, i od 4 do 6 roku życia chodziliśmy intensywnie do logopedy. Teraz mówi pięknie.
Nie pomogło również to, że poszedł do przedszkola mając 2,5 roku. Wszyscy lekarze uspokajali mnie, że w kontakcie z dziećmi zacznie mówić. Nic takiego nie nastąpiło. Nie mówił nawet mama, nie naśladował zwierząt. Rozumiał wszystko i wykonywał polecenia. Syn jest bardzo ruchliwy, stwierdzono u niego nadpobudliwość ruchową, ale z czasem się wyciszył, a nadmiar energii, wykorzystuje uprawiając sport. Nigdy nie lubił rysować, ani układać puzzli. Natomiast uwielbia klocki LEGO - ma zmysł przestrzenny, buduje własne konstrukcje. W szkole nie ma kłopotów z nauką z matematyki, bolączką jest natomiast czytanie i czytanie ze zrozumieniem. Ze względu na brzydkie pismo, ma ćwiczenia do dysgrafii. Ma kłopoty z płynnym czytaniem, przekręca końcówki zamienia "b" na "d".
Niepokoi mnie, że moja córka ma rok i 10 miesięcy i również nie chce mówić. Mówi wprawdzie mama, mu, me, da, ale to wszystko. Rozumie i wykonuje polecenia. Jest bardzo ruchliwa. Uwielbia puzzle i przeglądać książeczki, natomiast porozumiewa się z nami pokazując co chce. Byłam z nią u logopedy, ale pani stwierdziła, że to może być genetyczne, więc muszę czekać. Nie wiem jak można pomóc córce aby w przyszłości nie miała takich kłopotów jak jej starczy brat. I czy dla syna są jeszcze jakieś metody pozwalające mu opanować czytanie i czytanie ze zrozumieniem? Jest po konsultacji psychologiczno-pedagogicznej, jedyna rada jaką otrzymałam to dużo czytać, niestety nie przynosi to zbyt dużych rezultatów. Wprawdzie cztanie się trochę poprawiło jeżeli chodzi o szybkość, ale pozostałe problemy ciągle się utrzymują.
Pozdrawiam
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
Nie wiem jaki jest poziom czytania starszego Syna, więc moje rady są z konieczności dość ogólne:
1. Poprawienie techniki czytania sylabami na podstawie K. Sedivy Czytanie programowane (www.we.pl)
2. Ćwiczenia ortograficzne J. Cieszyńska, M. Korendo Słownik ortograficzny (www.we.pl)
3. Budowanie planu wypowiedzi - układanie i opowiadanie historyjek obrazkowych
4. Ćwiczenia czytania tekstów ze zrozumieniem - na początek lektury krótkie i przyjemne w czytaniu - np. Grzegorz Kasdepke 101 zabawnych historyjek, które pozwalają zrozumieć znaczenie niektórych powiedzeń. Po przeczytaniu każdej historyjki zadaniem dziecka jest wyjaśnić znaczenie każdego związku frazeologicznego (powiedzenia).
Natomiast wiele może Pani zrobić dla Córeczki i byłoby wielce nierozsądnym czekać aż trudności się utrwalą.
Postępowanie terapeutyczne przedstawiłam w najnowszej książce "Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl
Na początek proponuję:
1. Program słuchowy "Słucham i uczę się mówić" - "Samogłoski i wykrzyknienia" oraz "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" (www.arson.pl). Dziecko powinno słuchać w słuchawkach 10 minut dziennie (można ten czas podzielić nawet na 2 sesje).
2. Jako stymulację spontanicznego powtarzania polecam wspólne oglądanie obrazków w zeszytach z programu "Kocham czytać" (www.we.pl).
Należy koniecznie i bezwarunkowo zrezygnować z Tv, tabletu, komputera - to wszystko zaburza rozwój języka dziecka, poprzez nadmierna stymulację obrazem (prawa półkula mózgu) hamując jednocześnie kształtowanie się lewej
półkuli jako dominującej dla odbioru informacji językowych.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska