Korzystanie z toalety
Mój 4-letni syn panicznie boi się nocnika i ubikacji. Nie pomaga tłumaczenie, bo po prostu nie słucha tylko zakrzykuje każdy podjęty temat z tym związany. Prośby i forma nagród też nie pomaga, jest bardzo uparty i zaborczy. Boję się, że do września nie zechce nadal i będzie problem z pójściem do przedszkola. Dodam, że nauka korzystania z toalety trwa od drugiego roku życia syna, z krótkimi przerwami, ponieważ słyszałam, że lepiej nie naciskać, ciągle powtarzając i zmuszając na siłę do podjęcia prób. Zmieniliśmy też nocnik aby był wygodny i zachęcał wyglądem, to niestety nic nie pomogło.
Dorota

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Nie wiem co jest problemem synka i dlaczego nauka wypróżniania się na
nocnik jest dla niego tak trudna. Mogę jedynie poradzić rozpoczęcie
treningu od nowa. Proszę oznajmić synkowi, że od dzisiaj żegnamy się z
pieluchami i że będzie musiał robić siusiu i kupę na nocniczek, bo jest
już dużym chłopcem. Za każde siadanie na nocniczku dostanie naklejkę z
dinozaurem lub autem (czymś co lubi). I od tego momentu konsekwentnie:
spacer, dom, spanie pieluchy nie zakładamy. Prowadzimy chłopca za rękę
do toalety, zdejmujemy ubranko i sadzamy na nocniku. Jeśli nie chce,
wychodzimy razem z toalety. I tak robimy bardzo często. Jeżeli syn
zsiusia się prosimy o zdjęcie ubranka i prowadzimy do toalety. Wkładamy
mokre ubrania do nocniczka i mówimy "siku robimy do nocniczka". Nie
dyskutujemy przy nim ani z nim o tym. Powodzenia.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak