26-miesięczny chłopiec nie komunikuje potrzeb fizjologicznych
Witam,
Mamy problem z naszym 26-miesięcznym synkiem. Już od dawna zaczęłam z nim trening z nocnikiem tj. kiedy miał 18 miesięcy. Niestety do tej pory mamy z nim problem, gdyż synek zwyczajnie nie chce nauczyć się załatwiać swoje potrzeby fizjologiczne na nocniku. Nauczył się siadać na nocnik, kiedy go o to poprosimy. Czasami zrobi siku, wtedy idziemy wspólnie wylać zawartość nocnika do toalety. Jeśli chodzi o kupkę to syn uporczywie odmawia zrobienia jej na nocniku. Nawet gdy go przyłapiemy, że robi ją w pieluchę gdzieś w kącie to odpycha nas i nie chce pójść na nocnik. Gdy nam się uda go posadzić to wówczas się wstrzyma i zrobi ją później, gdy nikt nie będzie widział. Ostatnio znalazł sobie miejsce pod stołem na robienie kupki. Wchodzi prawie pod krzesła tak żeby nie można było go sięgać i tak się załatwia. Ta zabawa w kotka i myszkę trwa już od jakiegoś czasu.
Syn nie komunikuje, że chce siku czy kupkę i mało tego, kiedy narobi w pieluchę, a my nie zauważymy to potrafi z tym chodzić i normalnie się bawić, nawet jeśli mu ta pielucha przesiąknie. Jesteśmy przerażeni jego zachowaniem i nie wiemy jak mu pomoc nauczyć się załatwiać potrzeby fizjologiczne na nocniku. Zakupiliśmy również nakładkę do toalety, ale i to nie zdaje egzaminu.
Bardzo prosimy o poradę.
Anna

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Synek prawdopodobnie jeszcze nie całkiem dojrzał do treningu czystości.
Dzieci "pampersowe" dojrzewają do treningu ok. 30 miesiąca roku życia. Proszę
na miesiąc lub dwa zaprzestać wysadzania go. Po miesiącu pożegnać się z
pieluszkami w każdej sytuacji z wyjątkiem snu. Wysadzać go co 15 min.
Jak się uda to nagroda: wielki całus, a nawet malutki smakołyk. Jeśli
sukcesu nie ma to bez komentarza zakładamy majtki i dalej do zabawy. Nie
wolno dziecka zawstydzać czy krzyczeć, gdy nie zawoła i wypróżni się w
majtki. Należy zaprowadzić go do toalety zdjąć brudną bieliznę i włożyć
do nocnika mówiąc "kupa i siusiu do nocnika". Najważniejsze to nie
denerwować się, myślę, że za kilka miesięcy synek będzie samodzielnie
korzystał z nocniczka.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak